مطالعه نقش نمادین اسب در دوره ساسانی ( با تاکید بر نقوش برجسته، فلزکاری و منسوجات)

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,450

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSIA01_097

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

برای شناخت دقیق یک اثر و دریافت معنا و محتوای آن لازم است عناصر اساسی برایمان روشن شود زیرا در این صورت نگرش یک ملت، یک دوره تاریخی، یک طبقه اجتماعی، یک نحله فلسفی و مذهبی آشکار می شود. هنر ایرانی مبتنی بر تزیین است و از زمان های قدیم بر ترسیم حیوانات تمرکز کرده بودند. این حیوانات در شکار و کشاورزی و جنگ با انسان همراه بودند. لازمه شناخت اعتقادات، فرهنگ، اساطیر و سمبل های دوره ساسانی و شناخت بستر و محیط پیدایش سمبل ها و باورهای آن دوره است؛ چرا که هنر بستگی زیاد به محیط زیست و اوضاع فرهنگی و اجتماعی و مذهبی دارد. نماد در فرهنگ و هنر ساسانی نقش ویژه ای را ایفا می کند؛ خصوصا در تصاویر به کار رفته در انواع هنرها از جمله منسوجات، نقش برجسته ها، مهرها، تندیس ها، سکه ها و ظروف این مهم به خوبی نمود دارد. یکی از نمادهای ساسانیان، معنای نمادی صحنه شاه سوار بر اسب، همیشه به قدرت رسیدن شاه است که حضور تصویر اسب در کنار پادشاه را می بینیم همانطور که اشاره شد اسب در شکار، جنگ و مهاجرت نقش مهمی داشته و برای همین حایز اهمیت بوده. با استفاده از اسب مهاجرت ها افزایش و تجارت رونق می یابد این یکی از دلایلی جهانی شدن هنر ساسانیان می شود. این پژوهش بر پایه مستندات تاریخی و اسنادی نگاهی تحلیلی دارد به فهم عقلانیت حاکم بر نقش مایه های تنیده و دمیده در جان هنر ساسانی، با الهام و اقتباس از نقش نمادین اسب و هدف آن بررسی و تحلیل روشمند کاربرد اسب و چگونگی تزیینات و الحاقات جدید به اسب و شناخت جایگاه آن به لحاظ ساختاری و مفهومی در دوره ساسانی است. بدین سبب، تحقیق پیش رو در صدد ارایه شناختی دقیق تر و کامل تر از تاثیرگذاری جایگاه اسب بر هنر ساسانیان، با تاکید بر نقوش برجسته، فلزکاری و منسوجات در این عصر می باشد.

نویسندگان

زهرا پزشکی

کارشناس باستان شناسی و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری

هانیه شیخی نارانی

کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، گرافیک، و دکترای باستان شناسی دوران اسلامی