بررسی نماد طاووس در قالی ترکمن

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,214

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSIA01_137

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

قالیبافی هنر انگشتان هنرمند ایرانیان، بخصوص زنان و دختران عشایر از کهن تاکنون می باشد، هنری که حاصل آن با طنیدن تار و پودهای آن بر دارهای عمودی و افقی، تابلویی زیبا و بدیع از باورها و رسم ها و خرده فرهنگ های هر قوم است و هر قالی خود تاریخی است از روزگذر آن بافنده و آن قوم و آن سرزمین. و قالی ترکمن که خود زبانزد قالی های ایرانیان است نیز شامل می شود. بافت قالی مهمترین صنعت در فرهنگ قوم ترکمن می باشد. این هنر شکل گرفته از طرح ها و نقش و نگارهایی است که برگرفته از طبیعت می باشد و به فرم اشکال انتزاعی و تجریدی در آمده و به صورت ذهنی باف بر روی دارها به تصویر کشیده می شوند. سالیان سال است که ترکمن ها در حفظ سنت های خود کوشیده اند تا دخل و تصرفی در این نمادها به وجود نیاید برای فهم منظور این نقوش، بایستی با فرهنگ و باورها و رسم های ترکمن ها آشنا شد. در این مقاله سعی شده پس از آشنایی مختصری با فرهنگ و باورهای ترکمن ها به معرفی پیشینه فرش ترکمن و مهمترین نقوش قالی ترکمن پرداخته و به بررسی بعضی نقش مایه های حیوانی از جمله پرندگان بالاخص نقش طاووس پرداخته شود. و علت به کارگیری آن و منظور بافنده از نقش کردن آنها را بیان کنیم. نویسنده در این مقاله در جستجوی پاسخ، برای این پرسش می باشد که معنی و مفهوم استفاده از نقش طاووس در قوم ترکمن چه بوده است آیا در دوره های قبل هم از نقش طاووس استفاده شده در کدامیک از صنایع دستی ترکمن از نقش طاووس بیشتر استفاده شده است

نویسندگان

راضیه غفوری صفرنژاد

دانشجوی کارشناسی ارتباط تصویری، دانشکده هنر دانشگاه دولتی بجنورد

عباس رحیمی

کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر