گفتمان محیط زیست در سینما

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 808

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSPLLL01_001

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

این مقاله در رشته علوم ارتباطات و رسانه تولید شده و به تحلیل انتقادی گفتمان سینمای محیط زیست و چگونگی شکل گیری روابط قدرت و تغییر این ژانر در دهه دوم 2000 پرداخته است. هدف مقاله پاسخ به پرسش های زیر است. آیا گفتمان سینمای محیط زیست مبتنی بر حفظ نظم اجتماعی موجود و اهداف نهاد قدرت بوده است؟ آیا این گفتمان تحت تاثیر یک یا چند ساختار کلان بوجود آمد؟ و آیا خود، گفتمان های جدیدی تولید کرد؟ آیا می توان این گفتمان ها را از یکدیگر تمیزداد؟ برای پاسخ به این پرسش ها، با استفاده از رویکرد نظری تحلیل انتقادی گفتمان از نورمن فرکلاف و روش شناسیپیشنهادی وی قالبی مشخص جهت تحلیل انتقادی گفتمان فیلم های محیط زیست ارائه شد. پس از ارائه تحلیلی درباره روند شکل گیری مدل عملیاتی برای تحلیل فیلم ها، برای این دوره 10 فیلم برجسته انتخاب و تحلیل شد. از مجموع نتایج،این دستاورد حاصل شد که سینمای محیط زیست در این دوره، دو گفتمان متفاوت و در واقع دو ژانر فرعی را بوجود آورده است. این دوره می شود به عنوان حاکمیت گفتمان محافظه کار (جهت گیری کننده) و در عین حال حاکمیت گفتمان نوگرا (پیشرو) از یکدیگر قابل تمایز باشد. مقاله از این جهت موفق شد تا ادعاهای خود را با یک تحلیل تجربی اثبات کند و برای پرسش های بالا پاسخ مناسب فراهم آورد.

نویسندگان

زهرا سعیدآبادی

دکتری علوم ارتباطات