سیر تحول نقوش تزئینی و انواع نقوش وابسته به معماری اسلامی- ایران در معماری داخلی

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 6,870

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DANESH03_033

تاریخ نمایه سازی: 13 آبان 1393

چکیده مقاله:

معماری داخلی ایران از قدیمی ترین دوران تا کنون همواره با تزئین همراه بوده است و تنها در زمان کوتاه پس از ورود اسلام به ایران بناها ساده و بدون تزئین می باشند. از سده های دوم و سوم هجری تزئینات گج بری و آجری به تدریج رایج می شود که در عصر سلاجقه این شیوه به اوج خود می رسد. در این میان بناهای تاریخی از جمله کهن ترین و جامع ترین دایره المعارف نقشمایه ها می باشند. مساجد، بقعه ها، آرامگاه ها و کلیساها در ایران را می تواان جولانگاهایی دانست در جهت خودنمایی هر چه بیشتر هنرمند ایرانی در مصور نمودن مفاهیم والا به کارگیری آرایه های گیاهی، هندسی و حیوانی در معماری اسلامی بهترین برهان بر ایمان هنرمند مسلمان است. هنرمند مسلمان با استفاده از انواع آرایه های هندسی و گیاهی در بناهای اسلامی به نوعی این آرایه ها را وسیله ای در جهت بیان عقاید دینی و مذهبی خود قرار داده است. درگیری این آرایهها با ایمان و عقاید مذهبی نوعی جاودانگی اصالت و خلوص را در آنها بازتاب می دهد. با دریافت مفاهیم نمادین نقش و نگاره ها در معماری تزئینی اسلامی و ریه یابی آنها می توان به شناخت ذهن و اندیه معماران و در نتیجه به فرهنگ و جهان بینی و تلالو آرمان ها در آن جامعه دست یافت. در این مقاله با موضشوع بیان نمادین در تزئینات معماری ایرانی- اسلامی اهداف زیردنبال می شود. بررسی و شناخت انواع تزئینات در معماری اسلامی- ایرانی نماد شناسی آرایه های معماری اسلامی- ایرانی نماد شناسی آرایه های معماری اسلامی- ایرانی سوالاتی که در این مقاله به آنها اسخ داده می شود عبارتند از: از چه دوره ای تزئینات در معماری داخلی وارد شد؟ انواع تزئینات در معماری اسلامی- ایرانی کدامند؟ تزئینات معماری اسلامی از لحاظ نماد شناسی دارای چه ویژگی هایی می باشند؟ کاربرد تزئینات بیتر در کجا و به چه منظور بوده است؟ روش گردآوری مطالب به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده و مقاله از نوع تحلیلی مقایسه ای توصیفی و تاریخی می باشد.

کلیدواژه ها:

معماری اسلامی ، تزئینات معماری اسلامی ، نماد گرایی تزئینات اسلامی

نویسندگان

افشین حسین پور

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه علوم و تحقیقات کردستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • نجیب اوغلو، (1379)، هندسه و تزئین در معماری اسلامی ...
  • اوکین، برنارد، (1384)، معماری تیموری در خراسان، ترجمه علی آخشینی، ...
  • حصوری، علی، (1385)، مبانی طراحی سنتی در ایران، چشمه، تهران ...
  • بزرگمهری، زهره و محمد کریم پیرنیا، (1385)، هندسه در معماری، ...
  • شفایی، جواد، (1380)، هنر گره سازی در معماری و درودگری، ...
  • ابوالقاسمی، لطیف، (1385)، هنجار شکل یابی در معماری اسلامی ایران، ...
  • برزین، پروین مفاهیم نقوش بر سفال دوران پیش از تاریخ، ...
  • ریچارد اتینگ هاورزن، اوج های درخشان هنر ایران ...
  • نمایش کامل مراجع