پدیدارشناسی حسی معماری داخلی خانه های تاریخی تبریز

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,514

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DANESH03_069

تاریخ نمایه سازی: 13 آبان 1393

چکیده مقاله:

تجارب حسی باعث تقویت و گسترش تجارب ادراکی در شهرها و اماکن تاریخی می شوند. ادراک حسی، تجربه ی حضور در بناهای تاریخی را تبدیل به تجربه ی فضایی و کالبدی می کند و ما را به مشارکت فرا می خواند. پر واضح است که در ادراک حسی فضاهای معماری، بدن نقش اساسی دارد. به نظر می رسد معماران گذشته ی خانه هایایرانی در به کارگیری تمامی ادراکات حسی در بناها، توانمند بوده و فضاهایی مبتنی بر درگیری تمامی حواس خلق کرده اند. لذا این مقاله بر آن است که تا با رویکرد کیفی روش تحقیق پدیدارشناسی حسی به بازخوانی معماری داخلی چند نمونه ی برجسته از خانه های تاریخی تبریز بپردازد. پدیدارشناختی، نگرش ژرفی است که ما را به گوهرچیزها نزدیک میکند و چیزها را در نزدیکی ما نگه می دارد. تمرکز اصلی تحلیل های ارائه شده مبتنی است بر تجربه ی مستقیم، آگاهانه و ویژه ی افراد و گروه هایی که درگیر موقعیت های واقعی هستند. در این نگرش به دنبال توصیف معماری داخلی خانه از طریق معنابخشی ارادی پدیدارها هستیم. در این راستا روش جمع آوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات، مشاهده ی توأم با مشارکت در فضای پدیده ی مورد مطالعه، خانه های تاریخی تبریز، جهت فهم و شناخت عمیق آن می باشد. این مقاله بر آن است تا با کاربست وجوه عمده ی مؤلفه های پدیدارشناسی حسی، از مفهوم پدیدارشناسی به مثابه نگریستن بیتکلف و ناب به تبیین اهمیت پدیدارشناسی حسی در معماری داخلی برسد. از این رو بررسی مؤلفه های مبتنی بر ادراک حسی نظیر بینایی و نور و سایه، صدا و محرومیت صوتی، رایحه و بوی فضا را بررسی کرده است. امید است بهره گیری از نتایج این پژوهش بتواند در زمینه ی پژوهش پدیدارشناسی حسی طراحی و معماری ایرانی- اسلامی یاری رسان باشد.

کلیدواژه ها:

پدیدارشناسی ، ادراک حسی ، معماری داخلی ، خانه های تاریخی تبریز

نویسندگان

مرتضی علی آبادی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

مینا تفکر

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری داخلی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • س. حسینی, تدوین, نظریه پردازی: مفاهیم و استلزامات, تهران: پژوهشکده ...
  • م. ر. شیرازی, "پدیدار شناسی در عمل آموختن از تحلیل ...
  • پ. پرتوی, پدیدارشناسی مکان, تهران: انتشارات فرهنگستان هنر, .1387 ...
  • م. ریخته گران, مقالاتی درباره ی پدیدارشناسی، هنر، مدرنیته, ح. ...
  • م. خاتمی اشاره ای به زیبایی شناسی از منظر پدیدارشناسی, ...
  • ح. انوشه, فرهنگنامه ی ادبی فارسی: دانشنامه ی ادب فارسی ...
  • ش. پوردیهیمی, "عوامل موثر در ادراک فرم و فضا" فصلنامه ...
  • _ ساکالوفسکی, درآمدی بر پدیدارشناسی, تهران: گام نو, .1384 ...
  • س. جمادی, زمینه و زمانه ی پدیدارشناسی: جستاری در زندگی ...
  • ر. دکارت, تاملات در فلسفه ی اولی, تهران: مرکز نشر ...
  • ی. گروتر, زیبایی شناسی در معماری, تهران: انتشارات دانشگاه شهید ...
  • ج. لنگ, آفرینش نظریه ی معماری؛ نقش علوم رفتاری در ...
  • ر. آرنهایم. پویه شناسی صور معماری. قم: سازمان مطالعه و ...
  • پ. پرتوی, "مکان و بی مکانی, " نشریه ی هنرهای ...
  • .2004M. Merleau-Ponty, The world of perception, ...
  • S. Siegel, "The contents of Perception, " The Stanford Encyclopedia ...
  • نمایش کامل مراجع