CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بازشناسی معنایافته تجلی رنگ در کاشیکاری داخلی مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام (ره ) اصفهان

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۱ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۹۷ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: DCEAEM03_136
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۴۴۷.۳۴ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۱ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۱ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بازشناسی معنایافته تجلی رنگ در کاشیکاری داخلی مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام (ره ) اصفهان

  تورج جلیلی - دکترای معماری,عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر
  پرویز مهبودی - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر

چکیده مقاله:

در پژوهش حاضر علت شناسی انتخاب رنگ های کاشیکاری های مسجد شیخ لطف الله ، و مسجد امام اصفهان از مساجد دوره صفویه به عنوان نمونه پژوهش، بررسی شده است. با توجه به وجود بینش عرفانی مبتنی بر رنگ و نور، حکمت اشراق و اعتقاد حکما به آفرینش مبتنی بر ارکان اربعه، در دوران صفویه هر کدام از رنگ های کاشی کاری نمادی از عالم وجود و روایتگر عالمی ، ها دیگر و نمادین ترین تمثیل در تجلی کثرت در وحدت هستند. لاجوردی نیل به روحانیت و عقل را زنده می کند و یادآور خاطرات ازلی از حق و عالم مثل است. زرد نماد درایت و عشق بسیار است؛ این دو رنگدر مسیر رسیدن به گنبد جای خود را به فیروزه ای و نخودی می دهند. فیروزه ای عمیق تر از لاجوردی و نماد فرح و رضایت از پروردگار و نخودی نماد خاکساری بنده است. در نهایت این رنگ ها در مرکز گنبد به رنگ سفید می رسند که تمثیلی از وحدت و نور محض است. از این رو با بهره جستن از روش توصیفی تحلیلی و با فنون جمع آوری اطلاعات کتابخانه ایی و میدانی به مطالعه پاره ایی از وجوه علت شناسی انتخاب رنگ در کاشی کاری داخلی این دو مسجد می پردازیم .

کلیدواژه‌ها:

رنگ، کاشیکاری، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام (ره)، عصر صفوی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-DCEAEM03-DCEAEM03_136.html
کد COI مقاله: DCEAEM03_136

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
جلیلی, تورج و پرویز مهبودی، ۱۳۹۵، بازشناسی معنایافته تجلی رنگ در کاشیکاری داخلی مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام (ره ) اصفهان، سومین کنفرانس سراسری توسعه محوری مهندسی عمران ، معماری ، برق و مکانیک ایران، گرگان، گروه آموزش و پژوهش شرکت مهندسی باروگستر پارس، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، https://www.civilica.com/Paper-DCEAEM03-DCEAEM03_136.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (جلیلی, تورج و پرویز مهبودی، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (جلیلی و مهبودی، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • _ دی.ک.چینگ، فرانسیس، (۱۳۸۲)، فرهنگ تصویری معماری، ترجمه محمد احمدی ...
  • . بورکهارت، تیتوس، (۱۳۶۵)، هنرهای اسلامی، چاپ اول، تهران: انتشارات ...
  • . زارعی، محمد . (۱۳۷۹) _ آشنایی با معماری جهان، ...
  • . اکباز، روبین.(۱۳۸۱)، _ عاصر هنر**چاپ سوم، تهران: انتشارات فرهنگ ...
  • Richard w. H: Reading Egyptian Art, Thames And Hudson Ltd, ...
  • Derrick M. Infrared spectroscopy in conservation science, Getty conservation institute, ...
  • Marco 1. Kay Hemmer, Hackneys portraits and people, Thames; Hudson, ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۲۴۲۲
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.