بررسی ساختار معماری و تزیینات آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی معروف به گنبد الله الله و آرامگاه شاه اسماعیل اول؛ شاهکاری از هنر معماری اسلامی ایران در اردبیل

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,182

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DCONF01_012

تاریخ نمایه سازی: 6 اسفند 1395

چکیده مقاله:

قدرت و نجابت معماری صفوی بی شک به بهترین صورتی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تجلی کرده، که یکی از بزرگترین مقابر جهان و مجموعه ای از آرامگاه های بزرگان، مشایخ و سلاطین صفوی و فضاهای آیینی و عبادی در دو سبک آذری و اصفهانی است که نخستین بار شاه تهماسب آن ها را به صورت مجموعه ی واحدی در آورد و بعدها شاه عباس بناهای مهم دیگری به این مجموعه افزود و باعث اصلاحاتی در آن شد. سابقه ی بخش هایی از این بنا به دوره ی خود شیخ صفی الدین اردبیلی (650-735)، عارف شهیر ایران و فرزندان وی، شیخ صدرالدین موسی و سلطان علی معروف به خواجه علی سیاهپوش می رسد. به طور کل، اهمیت این مجموعه تاریخی در ارتباطی که با سلسله ی خاندان سلاطین صفویه دارد، جلوه گر می شود. اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول ( سر سلسله ی این خاندان ) در این مجموعه ی تاریخی به خاک سپرده شده اند. همچنین این بقعه حاوی ده ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته های هنری است که از آن جمله می توان به عالی ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس، گچ بری کتیبه های زیبا و نفیس، خط خوش نویسان بزرگ دوره ی صفوی همچون میرعماد، میر قوام الدین، محمد اسماعیل و ... منبت های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و ... اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نام برده، آن را در بین مجموعه های تاریخی ایران شاخص و متمایز نموده است. مراد از این بررسی جز پیدا کردن جای پایی محکم با تکیه بر مستندات ثابت و قابل کنترل، به منظور شناسایی قیافه ی جدید معماری این اثر تاریخی از دیدی عمیق تر و از زوایای متفاوتی و براساس نیازهای جدید، از پشت پیچیدگی های نفوذهای قابل تشخیص و با آگاهی از یافته ها و پژوهش های جدید، چیز دیگری نبوده و نیست. گرچه درباره ی معماری این بنا، ما هنوز از مرحله ی مطالعات تاریخی و فرضیات پیشتر نرفته ایم و با داده ها و دانش امروزی ما به سختی می توان قضاوتی در خصوص آن نمود و به نتایجی قاطع و نهایی دست یافت. لیکن اکنون موفق به حل بسیاری از مسائل اساسی گشته ایم و این امکان به دست آمده است که از پشت پچیدگی های نفوذهای قابل تشخیص شکل حقیقی این مجموعه را به بهترین وجهی بازسازی کنیم.

نویسندگان

حبیب شهبازی شیران

استادیار گروه آموزشی باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • پیرنیا، محمد کریم. سبک‌شناسی معماری ایران، چاپ چهارم، تدوین غلامحسین ...
  • ترابی طباطبایی، سید جمال. آثار باستانی آذربایجان، جلد دوم. تهران، ...
  • ترکمان، اسکندر بیگ. تاریخ عالم آرای عباسی، چاپ سوم، زیر ...
  • هبازی شیران، حبیب. طرح پژوهشی: "عدایق م بنه مذهبی و ...
  • صفری، بابا. اردبیل در گذرگاه تاریخ، ج 2، چاپ دوم. ...
  • فلسفی، نصراله. زندگانی شاه عباس اول. تهران، دانشگاه تهران، 1353 ...
  • کنبی، شیلا. هنر و معماری صفویه، ترجمه حسن افشار. تهران، ...
  • . کیانی، محمدیوسف. تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، ...
  • کیانی، محمدیوسف. تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، چاپ ...
  • رور، مارتین. ای. مسایل حفاظتی پنج بنای تاریخی ایران، ترجمه ...
  • هیلن برند، رابرت. معماری اسلامی، رجمه باقر آیت الله زاده ...
  • هینتس، والتر. تشکیل دولت ملی در ایران، چاپ سوم، ترجمه ...
  • Abbasov A, Hiseynova E. islam memarlu vo insaat. Bak, Qarb ...
  • Morgan D. Coote C. Early voyages and travels to Russia ...
  • Morton A The Ardabil shrine in the reign of shah ...
  • نمایش کامل مراجع