ارایه یک طبقه بندی برای تاثیرات بازی های رایانه ای بر روان و فرهنگ مخاطب

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 863

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF01_009

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

تاکنون تحقیقات گستردهای در مورد تاثیر بازیهای رایانه ای بر روی مخاطب انجام شده است. درصد بالایی از این تحقیقات به تاثیرات کلی بازیهای رایانه ای، تاثیرات مثبت و منفی آن بر جسم و روان میپردازند، اما آنچه در این مقاله بر روی آن تمرکز شده است تاثیر بازیهای رایانهای به طور خاص بر روی ذهن و فرهنگ مخاطب است. تاثیراتی که میتواند خواسته یا ناخواسته توسط بازی بر روی بازی باز گذاشته شود. در این پژوهش سعی شده است این مسیله با روش تحقیق مطالعات کتابخانه ای، بررسی مقالات، نظر اساتید و صاحب نظران این حوزه بهصورت عمیق و علمی موردبررسی قرار گیرد و طبقه بندی و راه حلهایی ارایه شود که بتواند کشور را از تاثیرات مخرب فرهنگی بازیهای رایانه ای محفوظ نگاه دارد. در این پژوهش طبقهبندیای ارایه شده است که تاثیرات بازیهای رایانهای بر فرهنگ مخاطب را به دو بخش تاثیرات هدفمند و غیر هدفمند تقسیم کرده است. تاثیرات هدفمند به دو بخش هدفمند آشکار و هدفمند پنهان تقسیم بندی شده است و تاثیرات غیر هدفمند در سه دسته مخرب، موثر و مفرح قرارگرفته است. پسازآن تاثیر بازی بر روان مخاطب و اهمیت تناسب بازیها با سن بازکنان موردبررسی قرارگرفته است.

نویسندگان

سجاد کردانی مقدم

دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات گرایش چندرسانهای

مرتضی ابراهیمی

استادیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران