چهارچوب تشخیص مکانیک های مناسب بازی های رایانه ای برای آموزش موضوعات شناختی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 800

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF01_016

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

هدف پژوهش حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای برای یادگیری انواع موضوعات شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری موضوعات روش کاری بود. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای به دست آوردن چهارچوب از تحلیل استقرایی و در بخش کمی برای اعتبار یابی درونی ازنظر متخصصان به روش پیمایشی پرسش نامه ای و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی در یادگیری موضوعات روش کاری، از روش آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحلیل دادههای مربوط به مکانیکهای بازی های رایانه ای 32 مکانیک مهم بازیهای رایانهای استخراج شد. مکانیک های حل مسیله، جست وجو و اکتشاف،عمل کردن، اجرا کردن، سلسله مراتبی و محدودیت زمانی برای یادگیری روش کاری در بازیهای دیجیتال بکار گرفته شد. مکانیکهای پیشنهادشده جهت اعتبار یابی درونی به 25 متخصص آموزش و بازی ارسال شد و نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی چهارچوب نشان داد که چهارچوب پیشنهادی برای آموزش موضوعات شناختی از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است. همچنین جهت به دست آوردن اعتبار بیرونی چهارچوب پیشنهادی بر روی 40 دانشآموز در گروههای کنترل و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس برای بررسی میزان اثربخشی و اعتبار یابی بیرونی نیز نشان داد که بین بازی طراحیشده بر اساس چهارچوب پیشنهادی و بازی معمولی تفاوت معناداری وجود دارد.

کلیدواژه ها:

بازیهای رایانه ای ، بازیهای آموزشی ، بازیهای رایانه ای آموزشی ، عناصر بازیهای رایانه ای ، حیطه شناختی

نویسندگان

حسین دهقان زاده

دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

بهروز مینایی

عضو هییتعلمی دانشگاه علم و صنعت

حجت دهقان زاده

دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس