بازیهای دیجیتالی به مثابه ابزاری برای آموزش فلسفه

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 781

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF01_033

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

از دیرباز تفریح و سرگرمی با آموزش و یادگیری در دو جبهه مخالف تلقی و همواره بین بازی و آموزش یک مرز جدی وجود داشته است.اما با ورود به عصر دیجیتال، بسیاری از عرصه ها ازجمله آموزش و یادگیری تحت تاثیر قرار گرفت و در این میان رسانه بازیهای دیجیتالی جایگاه ویژه ای پیدا نموده است. بازیهای دیجیتالی با جذابیتهای ویژه، منجر شده گیمر مدت زمان زیادی را با اشتیاق وافر که گاه به حد وابستگی شدید میرسد صرف بازیها نماید که آموزش رسمی قادر بدان نیست. این سرگرمی در کنار جایگاه، صنعتی پولساز برای تولیدکنندگان، کارکردی آموزشی پیدا و مفاهیمی نوینی همچون بازیهای جدی ، بازیهای آموزشی متولد گردیده است. تولیدکنندگان غربی خیلی زود متوجه شدند که بازی های رایانه ای محملی مناسبی برای بیان و شرح ایدههای فلسفی هستند. بازیهایی که با روایتهای جذاب اما پیچیده و گاه چندلایه برخواسته از ایدیولوژی تولیدکنندگان توانایی بیان مباحث سنگین فلسفی به زبانی ساده و قابل فهم حتی برای کودکان دارا میباشند. در این مقاله سعی میشود با نگاهی به نظریه های یادگیری و مباحث مطالعات بازی به چرایی و چگونگی آموزش فلسفه با بازیهای دیجیتالی و نیز معرفی و تحلیل برخی بازیها با مفاهیم فلسفی پرداخته شود.

نویسندگان

مهدی حق وردی طاقانکی

کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، سخنران و پژوهشگر در حوزه مطالعات بازی استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد