مطالعه تطبیقی ساختار روایت کلاسیک و ساختار روایی بازی های کامپیوتری پازلی نمونه موردی: بازی پازلی سه تا جورکن: نبرد آب نباتی Game Match-3: Candy Crush Soda Saga

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 747

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF01_039

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

روایت شناسی یکی از علومی است که میتواند در تحلیل ما از نظامهای فکری و جنبشهای معاصر فرهنگی راهگشا باشد. البته انتقاداتی به روش انتزاع گرایی و تقلیلی آن نیز هست. در این مقاله سعی شده است به این پرسش پاسخ داده شود که آیا با شناسایی ساختارهای مشابه میان ساختارهای روایی و ساختار بازیهای کامپیوتری پازلی، میتوان آن را به عنوان رسانه ای توانا برای روایتگری به رسمیت شناخت. همچنین با رویکردی ساختارگرایانه به ساختار سه پرده ای روایت کلاسیک که شامل سه مرحله، ابتدا، میانه و انتها است؛ مقایسه تطبیقی میان آن و ساختار اجرای بازیهای کامپیوتری پازلی- نمونه موردی بازی پازلی سه تا جورکن; نبرد آب نباتی انجامگرفته است. هدف اصلی این مقاله مشاهده شباهتها و تفاوتهای ساختاری میان این دو نظام بوده و روش جمع آوری اطلاعات نیز به شیوه کتابخانهای و میدانی میباشد. نتایج تحقیق نیز با شیوه تحلیلی و توصیفی به دست آمده است. درنتیجه ی این تحقیق میتوان گفت که بازیهایی انتزاعیتر همچون بازیهای کامپیوتری پازلی به دلیل شباهت ساختاری با ساختار سهپردهای روایت کلاسیک میتوانند روایتگر باشند. هرچند دارای تفاوتهایی بوده، ولی میتوانند مجموعهای از حوادث را توسط خود بازیکن در ساختار ابتدا، میانه و انتها، روایت نمایند.

نویسندگان

مریم صلح کننده سردرود

مربی، کارگردانی انیمیشن، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران. عضو هییتعلمی دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران