طراحی مبتنی بر تیوری چارچوب بازی وارشده آموزش سواد اطلاعاتی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 580

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF01_089

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

به جهت برخورد نسل دیجیتال با حجم زیاد اطلاعات و همچنین ویژگیها و تاثیرات عصر اطلاعات، سواد اطلاعاتی بهعنوان یک نیازمندی حیاتی برای آنها تبدیل شده و آموزش موثر این مهارتها موردتوجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، فرهنگ دیجیتالی حاکم بر اهالی دیجیتال، بر روشهای یاددهی-یادگیری آنها موثر بوده است. این در حالی است که انتقال و آموزش مفاهیم و مهارتهای سواد اطلاعاتی در دانشگاهها با مشکلات و چالشهایی مواجه است؛ بنابراین هدف این پژوهش ارایه الگوی مفهومی اجرای بازیوارسازی مبتنی بر یک نظریه انگیزشی جهت آموزش مفاهیم و مهارتهای سواد اطلاعاتی است تا بدینوسیله انگیزه درونی، مشارکت و سطح یادگیری دانشجویان در فراگیری سواد اطلاعاتی افزایش یابد. بنابراین نظریه انگیزشی خود-تعیینی به عنوان نظریه پشتیبان در پژوهش حاضر انتخاب شد و درچهار مرحله، چارچوب بازیوار شدهای مبتنی بر این نظریه، جهت آموزش سواد اطلاعاتی ارایه میشود. استفاده از عناصر بازی و راهکارهای انگیزشی ارایه شده در این پژوهش، میتواند افزایش مشارکت و انگیزه دانشجویان جهت شرکت فعال در دورههای آموزش سواد اطلاعاتی را به همراه داشته باشد و بدینوسیله برخی از مشکلات کنونی آموزش سواد اطلاعاتی در دانشگاهها برطرف شود.

نویسندگان

زهرا بتولی

دانشگاه علوم پزشکی کاشان دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران. مدیر پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان.

فاطمه فهیم نیا

دانشگاه تهران عضو هییت علمی دانشگاه تهران

نادر نقشینه

دانشگاه تهران عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

فخرالسادات میرحسینی

دانشگاه علوم پزشکی کاشان