اثر بازی رایانه ای شناختی کهکشان هیجانات بر مهارت های اجتماعی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 749

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF02_045

تاریخ نمایه سازی: 6 بهمن 1397

چکیده مقاله:

پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی آشنایی با هیجانات بر مهارت های اجتماعی کودکان دارای اختلال اتیسم صورت گرفت. این پژوهش با روش شبه آزمایشی و با دو گروه آزمایش و گواه و به شیوه پیش آزمون و پس ازمون اجرا شد. جامعه ی آماری پژوهش کلیه کودکان دارای اختلال اتیسم در مدرسه ای، وابسته به آموزش و پرورش استثنایی کشور در شهر تهران، مشغول به تحصیل بودند. 20 نفر از کودکان دارای اختلال اتیسم بعد از انجام آزمون غربالگری به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از این گروه، 10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر نیز درگروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در معرض مداخله که بازی کامپیوتری کهکشان هیجانات بود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی مهارت های اجتماعی از مقیاس مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت 1990 استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که در تمامی خرده مقیاس های مهارت های اجتماعی بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گواه تفاوت معناداری وجود داشتp<0.05این تحقیق نشان داد که بازی رایانه ای شناختی کهکشان هیجانات به عنوان ابزاری مداخله ای در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان دارای اختلال اتیسم موثر بوده است.

کلیدواژه ها:

بازی های رایانه ای آشنایی با هیجانات ، مهارت های اجتماعی ، کودکان دارای اختلال اتیسم

نویسندگان

لیلا کاشانی وحید

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

سمیرا شفیعی خامنه

ارشد روانشناسی و آموزش استثنایی

عاطفه ایرانی

استاد وابسته موسسه تحقیقات در سیستم های هوشمندSKKUکره جنوبی، گروه هوش مصنوعی و کامپیوتر، دانشکده فنی دانشگاه تهران

منوچهر مرادی سبزوار

استاد دانشکده روانشناسی و آموزش استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی