مکانیک ها و اهداف آموزشی در بازی های رایانه ای جدی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 768

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF02_052

تاریخ نمایه سازی: 6 بهمن 1397

چکیده مقاله:

در دنیای امروز ابزارهای آموزش و یادگیری در حال دگرگونی اساسی هستند، یکی از ابزارهای مهم و جذاب در این حیطه بازی های رایانه ای است که توانسته است توجه متخصصین حوزه آموزش و یادگیری را به خود جلب کنند. یکی از انواع بازی های رایانه ای بازی های جدی هستند. بازی های جدی به بازی هایی اطلاق می شود که هدف اولیه آنها آموزش است. یکی از مباحث مهم در بازی های جدی، مکانیک های مورد استفاده در این بازی ها می باشد. مکانیک در بازی های رایانه ای در واقع روشی است که بازیکن بوسیله آن با محیط بازی تعامل دارد. بازی های رایانه ای دارای مکانیک های مختلف و فراوانی هستند که بازی رایانه ای جدی می توانند با توجه به اهداف آموزشی خود از این مکانیک ها استفاده کنند. اهداف پژوهش حاضر 1-بررسی انواع مکانیک های بازی های رایانه ای، 2- شناسایی مکانیک هایی است که قابلیت استفاده در راستای تحقق اهداف آموزشی را دارند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. جامعه آماری کلیه مقالات و کتب مرتبط با موضوع می باشد 53 منبع که از بین این منابع 13 منبع از آنها بصورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شد. روش گردآوری داده ها بصورت کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل داده ها بصورت تحلیلی بود. به همین منظور ابتدا تعاریفی از بازی های رایانه ای، بازی های رایانه ای جدی و مکانیک ها ارایه خواهد داد، سپس نمونه هایی از مکانیک های پرتکرار در بازی های رایانه ای معرفی خواهد کرد و همچنین مکانیک های معرفی شده، جهت استفاده در بازی های آموزشی و جدی از نظر متخصصین این حوزه را بیان می شود و در پایانمکانیک های پیشنهادی متناسب با اهداف آموزشی حیطه شناختی بلوم و همکاران را ارایه خواهد کرد.

کلیدواژه ها:

بازی های رایانه ای جدی ، مکانیک های بازی های رایانه ای ، مکانیک های بازی های رایانه ای جدی

نویسندگان

محسن روشنیان رامین

تهران، دهکده المپیک، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت خدمات آموزشی

بهار ایزدی جزی

تهران، دهکده المپیک، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت خدمات آموزشی