مطالعه روانشناسانه عناصربصری در نقاشی مدرن (با تاکید برآثار شاخص کلودمونه، ادوارد مونک، پیت موندریان)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,070

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DHCONF01_001

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

در این پژوهش کوشش براین است که با تکیه بر اثرات روانی عناصر بصری، در بستر نقاشی مدرن، بتوان به تاثیرات روانشناسانه ی آثار دست یافت. این پژوهش با نمونه گیری تصادفی از نقاشان مدرن در هنر غرب جهان، در محدوده زمانی نیمه ی دوم سده ی نوزدهم و نیمه اول سده ی بیستم، با بررسی ویژگی های شخصیتی و فکری این هنرمندان که ارتباط مستقیمی با خلق آثارشان دارد و سپس با تحلیل عناصر بصری در آثار شاخص هریک، تحت نظریه روانشناسی گشتالت، این موضوع را تا حد امکان مورد کنکاش و بررسی قرار داده است، و از نتیجه ی پژوهش چنین حاصل می شود که هر اثر با توجه به نوع ناصر بصری و ساختارش، اثرات روانی متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. چنانچه که برخی از آثار موجب برانگیختن احساس و عواطف خوشایندی چون آرامش، امید و اعتماد به نفس و ... و برخی موجب برانگیختن عواطف نامطلوب و ناخوشایندی چون ناامیدی، ترس، تنش، مرگ و ... در مخالطب می شود. که با استناد به نتایج بدست آمده از اثرات روانی، آثار، می توان گاه این اثرات را مفید و گاه مضر برای مخاطب یا جوامع تلقی نمود.

نویسندگان

مریم خوش صفت

کارشناسی ارشد پژوهش هنر، مدرس مدعو دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشکده فنی و حرفه ای دختران، واحد شاهرود

آناهیتا مقبلی

دانشیار، گروه علمی هنر، دانشگاه پیام نور، جمهوری اسلامی ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • گودرزی، مرتضی، روش تجزیه و تحلیل آثار نقاشی(جلد 2.آثارمدرن)، تهران، ...
  • نوری، نظام‌الدین، مکتب‌ها، سبک‌ها و جنبش‌های ادبی و هنری جهان ...
  • گاردنر، هلن، هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، تهران، ...
  • گودرزی، مرتضی، روش تجزیه و تحلیل آثار نقاشی(جلد 1.آثارکلاسیک)، تهران ...
  • رید، هربرت، تاریخچه‌ی نقاشی مدرن، ترجمه شریتا گل بابائی، تهران، ...
  • حسن‌وند محمدکاظم، رهنمود زهرا، برهمند مریم، بررسی فرم در نقاشی ...
  • موحد، زینب، بررسی رویارویی مخاطب و اثر هنری مدرن (از ...
  • بنده‌ای، شادی، نقش زبان تصویر در یرقراری ارتباط، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد ...
  • بار، آلفرد، نقاشی مدرن چیست؟، ترجمه مهدی حسینی، فصلنامه هنر، ...
  • درودی، فریبرز، نگارش تصویری با تصویرسازی مفاهیم: بهره‌گیری از سواد ...
  • داندیس، دونیس ا، مبادی سواد بصری، مترجم مسعود سپهر، تهران، ...
  • فلدمن، ادموندبورک، تنوع تجارب تجسمی، ترجمه پرویز مرزبان، تهران، انتشارات ...
  • بختیاری فرد، حمیدرضا، رنگ و ارتباط، تهران، انتشارات فخراکیا، (1388) ...
  • علی اکبرزاده، مهدی، روان‌شناسی رنگها، مجله تربیت، شماره (1370)، 28-26 ...
  • شادرخ، سارا، نقش هنرمند در ارتقای سواد بصری جامعه، مجله ...
  • جلالی جعفری، بهنام، فرم و سازماندهی بصری، مجله هنرهای تجسمی، ...
  • قبایی، مهسا، کیفیات بصری و زبان تصویر، فصلنامه رشد آموزش ...
  • مولبرگر، ریچارد، مونه چگونه مونه شد؟، ترجمه مژگان رضانیا، تهران، ...
  • اج، سوزی، کلود مونه، ترجمه آرش حجازی، تهران، چاپ و ...
  • حلیمی، محمدحسین، اصول و مبانی هنرهای تجسمی زبان . بیان ...
  • بی‌نام، هنر: کاش بودند و می‌دیدند: نگاهی به وضعیت مزایده‌های ...
  • آرناسن، هاروارد، تاریخ هنر نوین، ترجمه محمد تقی فرامرزی، تهران، ...
  • گینزبورگ، ناتالیا، جیغ، ترجمه آنتونیا شرکا، ماهنامه هفت، شماره (1385)، ...
  • ابراهیم، محسن، نئوپلاستی سیسم(دا ستا یل)، فصلنامه هنر، شماره (1368)، ...
  • Wassily Kandinsky(1 866-1944) ...
  • Eugene Boudin(1 824-1898) ...
  • Theo Van Doesburg(1 883-1921) ...
  • Bart Van Der Leck(1 876-1958) 22. De Stijl ...
  • نمایش کامل مراجع