تاثیر میزانسن در انتقال معنا در فیلم های ناصر تقوایی با رویکرد مبانی هنرهای تجسمی (مطالعه موردی فیلم های: ناخدا خورشید، کاغذ بی خط و ای ایران)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,148

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DHCONF01_021

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

میزانسن یکی از ارکان اصلی سینما به شمار می رود. کارگردان حرفه ای، میزانسنی ماهرانه و حرفه ای میچیند، زیرا میزانسن دریچهنمایش و شالوده تمام افکار کارگردان است. بدون شک، یکی از برجسته ترین اساتید میزانسن در سینمای ایران، ناصر تقوایی است. روشاین پژوهش، تحلیل ترکیب بندی تصاویر از طریق آنالیز فریم هایی از فیلم های ناصر تقوایی: ناخدا خورشید، کاغذ بی خط و ای ایرانمی باشد تا بدین مطلب دست یابد که تقوایی به چه شیوه ای و با استفاده از چه نوع چینشی در قاب های خود می تواند حس صحنه وفضای ذهنی مورد نظر خود را به مخاطب منتقل کند. هدف از این پژوهش، آن است که از طریق رویکرد هنرهای تجسمی و با استفادهاز ویژگی های عناصر بصری به ویژه ترکیب بندی عناصر صحنه در یک قاب، اهمیت و تاثیر استفاده صحیح از ویژگی های عناصر بصریدر جای مناسب و ترکیب بندی مناسب در تصویر را به نمایش بگذارد. برای رسیدن به این هدف نگارنده با انتخاب صحنه هایی از فیلمهای مورد مطالعه که کارگردان در آن ها تلاش کرده است تا به وسیله قاب، ترکیب بندی و یا به عبارت کلی، میزانسن صحنه حسمورد نظر خود را به مخاطب منتقل کند را به شیوه آنالیز تحلیلی بررسی و شیوه تازه ای را در جهت نمایان ساختن تاثیر میزانسن درانتقال معنا ارایه می دهد.

نویسندگان

مریم حدادی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

عفت السادات افضل طوسی

دانشیار، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • امینی، احمد - (شهریور 1373) - و اما میزانسن چیست، ...
  • ایرج کریمی، 1365، مجله فیلم، شماره 161 میزانسن ...
  • بوردل، دیوید- تامسون، کریستین. (1947)، هنر سینما _ ترجمه فتاح ...
  • حیدری، غلام 1369، معرفی و نقد آثار ناصرتقوایی، تهران، نشر ...
  • دهقان، خسرو، نشست خبری فیلم ناخدا خورشید، 5 مرداد 1395، ...
  • شهبازی، رامتین، 138، جنوبی: مروری بر آثار ناصر تقوایی. مجله ...
  • کریمی، ایرج (مرداد 1373). میزانسن، مجله فیلم، سال12، شماره 16، ...
  • میلان (اردیبهشت 1395)، خانه فیلم داستانی انقلاب اسلامی _ .filmdastani.d ...
  • وجدانی، کیومرث (خرداد 1346) چند کلمه درباره سینما، شماره هفتم ...
  • وجدانی، کیومرث (دی ماه1343) گفتگو با ژان دوشه - مجله ...
  • Barsam, R. M. and Monahan, D. (2010). 'Looking at Movies: ...
  • "The Film Suf. Devoted to the Discussion of Film Expressionism ...
  • Scene: Elements of Cinema.com: A student' s guide to the ...
  • Pierson, I. (2010). :Mise-en- scene" _ College Film and Media ...
  • Jayakrishnan Sreekumar, Amrita Vishwa Vidyapeetham, India (May 2015), Creating Meaning ...
  • نمایش کامل مراجع