سیاست جنایی اسلام در قصاص نفس

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 448

فایل این مقاله در 5 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DHCONF04_094

تاریخ نمایه سازی: 27 اردیبهشت 1398

چکیده مقاله:

در سیاست جنایی اسلام، مخصوصا آموزه های دین مبین اسلام، جان انسان، به عنوان هدیه ای گران سنگ است که انسان و دیگران باید در صیانت و حمایت از آن بکوشند و حق زندگی و حیات انسان، به عنوان اولین و مهم ترین حق، شناخته شده است. قرآن کریم، نخستین حقی که برای انسان برشمرده، حق حیات است و هیچ کس حق ندارد حق حیات مادی (و معنوی) دیگران را سلب کند. این کار، مساوی با کشتن تمام انسان ها است، مگر این که به حق انجام گیرد. نیز جهت تضمین حق حیات در قرآن کریم، حق قصاص قاتل برای اولیای دم مقتولی که بی گناه به قتل رسیده است تشریع گردیده است. این سیاست جنایی را در پاسخ به قصاص نفس می توان بر سه نوع تقسیم کرد، که عبارتند از: سیاست جنایی مبتنی بر قصاص نفس،سیاست جنایی مبتنی بر عفو و سیاست جنایی مبتنی بر اخذ دیه. با توجه به این موارد از سیاست جنایی اسلام می توان گفت که سیاست جنایی اسلام؛ سیاست جنایی مشارکتی است بدین توضیح که علاوه بر حکومت، اولیا دم و قاتل در مجازات یا عدم مجازات تآثیر گذارند.

نویسندگان

احسان پیله وری

دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران