بررسی سحر و جادو با نگاهی به لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 27,597

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DINCONF01_023

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

سحر رفتاری است که قرآن کریم حدی برای آن تعیین نکرده است. آرای اهل لغت، فقیهان و مفسران شیعه و اهل سنت نسبت به سحر مختلف بیان شده است. سحر نوعی اعمال خارق العاده همراه با خدعه و تمویه و اضرار به غیر که آثاری از خود در وجود انسان باقی میگذارد و در واقع نوعی چشمبندی و تردستی که جنبه روانی و خیالی دارد. همه اقسام سحر در شریعت اسلام حرام است، مگر مواردی مانند خواص اجسام زمینی (علم الخواص) و یا نسبتهای ریاضی (علم الحیل). اقسام مختلفی برای سحر ذکر شده که اختلافی میباشند که بعض اقسام آن سحر و دارای تاثیر میباشد و بعض دیگر، مضر6 نمیباشد و دارای تاثیر است؛ ام6ا متاسفانه ساحران از آنها برای اغفال و فریب مردم سوء استفاده میکنند. در خصوص حقیقت سحر فقیهان سه دستهاند: گروهی عقیده دارند سحر حقیقت دارد و برخی قایلند حقیقت ندارد و عدهای هم تفصیل دادهاند. فقیهان قایلاند: حل6 سحر به وسیله غیر سحر مانند قرآن، دعا و ذکر جایز است. حل6 سحر به وسیله سحر اختلافی است و اکثر فقیهان عقیده دارند: اگر مصلحت و یا غرض عقلایی و شرعی در کار باشد جایز و چه بسا واجب باشد. که رکن قانونی سحر از لایحهق. م. ا. حذف و در ماده 220 لایحه پیشبینی شده است و رکن مادی آن خدعه، تمویه، حل6 ،عقد، استحداث خوارق، نیرنجات، تصفیه نفس، دود کردن، دمیدن و استخدام اجن6ه و استنزال شیاطین، قسم دادن و اضرار به غیر میباشد. رکن روانی سحر، جایی که ساحر عمدا0 یا سهوا0 سبب جنایتی را فراهم آورد که در صورت عمدی بودن، قصاص و در غیر عمد بایستی ضرر و زیان را جبران کند، چه سحر حقیقت داشته باشد یا نداشته باشد که آثار آن از قبیل قتل، جنون، ایجاد اختلاف، اضرار به غیر و نقص دست و پا است تحت عنوان آثار کیفری و مدنی سحر بیان گردیده است.

کلیدواژه ها:

سحر2 ، شعبده4 و قانون مجازات اسلامی 3 ، معجزه

نویسندگان

علی سنجری پور

کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ،دانشکده حقوق دانشگاه قم

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابو حنیفه، دعایم الاسلام، ج 2، ص 482، ح .1725 ...
  • ابن منظور، سان العرب، چاپ سوم، بیروت، دار صادر، 1414 ...
  • بحرانی، یوسف بن احمد بن ابراهیم، الحدائق الناضره فی احکام ...
  • بروجردی، محمد ابراهیم، تفسیر جامع، تهران، انتشارات صدر، 1366 ش. ...
  • حرعاملی، محمدبن حسن بن علی، وسایل الشیعه، محقق ا مصح: ...
  • حلی، محمد بن منصور بن احمد (ابن ادریس)، السرائر، ج ...
  • حلی، حسن بن یوسف، منتهی المطلب، طبع قدیم. ...
  • حلی، محمد بن حسن بن یوسف (فخر المحققین)، ایضاح الفوائد ...
  • حسینی، جواد بن محمد، مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلامه، ...
  • حلی، حسن بن یوسف بن مطهر، تحریر الاحکام، طبعه الحجریه، ...
  • شریعتی، محمدتقی، تفسیر نوین (متن)، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1346 ...
  • طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، نجف اشرف، جلد .2 ...
  • طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، قم، نشر اسلامی، 1420 ق. ...
  • عاملی، زین الدین _ علی بن احمد (شهید ثانی)، الروضه ...
  • فخار طوسی جواد، شرح مکاسب محرمه شیخ انصاری، جلد .4 ...
  • قرشی، علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، تهران، بنیاد بعث، 1377 ...
  • کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج .5 ...
  • مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج .1 ...
  • مترجمان، ترجمه تفسیر جوامع الجامع، ج .1 ...
  • مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج .60 ...
  • مرعشی نجفی، شهاب الدین، کتاب القصاص علی ضوء القرآن و ...
  • مقری فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر فی غریب الشرح ...
  • موسوی خمینی _ سید روح الله (ره)، تحریر الوسیله، ج ...
  • موسوی خویی ابوالقاسم، مبانی تکمله المنهاج، ج .42 ...
  • نجفی خمینی، محمدجواد، تفسیر آسان، تهران، انتشارات اسلامیه، 1398 ق. ...
  • نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ...
  • نهج الفصاحه، مجموعه کلمات قصار حضرت رسول اکرم (ص)، شماره ...
  • عاملی (محقق کرکی)، علی بن حسین، جامع المقاصد فی شرح ...
  • بلاغی، عبدالحجه، حجه التفاسیر و بلاغ الاکسیر، جلد یک قم، ...
  • نمایش کامل مراجع