تبیین وتحلیل سقط جنین ازمنظرفقه امامیه

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 484

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DINCONF02_069

تاریخ نمایه سازی: 5 آذر 1397

چکیده مقاله:

یکی از موضوعاتی که در جوامع مختلف از جمله در کشور ما کثرت ابتلا دارد، سقط جنین است، به همین دلیل در کشورهای مختلف، متناسب با نوع دیدگاه مکاتب عقیدتی آن ها، قوانین متفاوتی در مورد سقط جنین وضع گردیده است. از دیدگاه فقهای امامیه، جنین موجودی محترم است و سقط آن، به جز در مواردی که به عنوان ثانوی، مجاز شناخته شده است، در هر مرحله ای که باشد، حرام و نامشروع است. از نظر ایشان، حیات جنینی دو مرحله اساسی دارد، از ابتدای انعقاد نطفه تا زمان دمیده شدن روح و از زمان دمیده شدن روح، تا زمان تولد. در مرحله اول به دلیل این که جنین دارای حیات نباتی است و انسان بالفعل نیست، قتل نفس محسوب نمی شود؛ اما به دلایل متعدد دیگری، سقط آن حرام و نامشروع است. در مرحله دوم که روح دمیده می شود، جنین، انسانی همانند سایر انسان هاست و قتل انسان، به دلایل متعدد، حرام است. در این پژوهش با رجوع به کتب فقهی و روایی به بررسی ادله فقهی حرمت سقط جنین در مراحل مختلف جنینی پرداخته شده و عناوین ثانویه ای که می تواند در مواردی موجب حکم به جواز سقط شود نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است، همچنین در پایان، تطبیق احکام بر موارد مورد ابتلا در جامعه صورت گرفته است.روش تحقیق دراین پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. روش گردآوریاطلاعات کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیلاطلاعات تحلیل محتواست

نویسندگان

منصوره ارجمندی فرد

مربی،گروه الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی)،عضوهیات علمی دانشگاه پیام نور ،استان کرمان،ایران