بررسی نحوه عملکرد گردشگری زیارتی ائمه (ع)،بزرگان دینی و حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) در توسعه وحدت و جلوگیری از جریانات تکفیری در منطقه

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 392

فایل این مقاله در 27 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

EASHRAF01_025

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1398

چکیده مقاله:

گردشگری یکی از پویاترین صنایع درآمدزا در سطح جهان تبدیل شده است. یکی از زمینه های بسیار جذاب در این مورد، گردشگری مذهبی زیارتی به خصوص در دین مبین اسلام می باشد که نمونه کامل وحدت، همدلی وکاهش آلام در مراسم حج می باشد. در ایران نیز با برخورداری از اماکن بسیار زیاد به خصوص مرقد مطهر امام رضا (ع) پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه گردشگری مذهبی شیعی همگرایی در جهان اسلام و ارائه چهره واقعی اسلام ممانعت و جلوگیری از شکل گیری و توسعه جرایانات افراطی و تروریستی در منطقه خواهد شد. در این میان بارگان بزرگان دینی به خصوص در استان گیلان می تواند نقش بسزایی را در این زمینه داشته باشد که مرقد مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) نمونه ای از آن می باشد، بنابراین این پژوهش نیز براساس شیوه ای تحلیلی مقایسه ای به بررسی نقش گردشگری زیارتی ائمه (ع) و بزرگان دینی به خصوص سید جلال الدین اشرف (ع) در توسعه فرهنگ رضوی، وحدت و جلوگیری از توسعه جریانات تروریستی پرداخته است. نتایج نشانگر آن بودند که توسعه گردشگری مذهبی می تواند ضمن گسترش تفکر شیعی واسلامی به معرفی اسلام راستین پرداخته و از قبل آن به سرزنش و اشاعه چهره واقعی جرایانات تروریستی اقدام نموده و به مبارز همه جانبه با آن ها در پرتو وحدت شکل گرفته از رونق گردشگری مذهبی زیارتی اقدام نمود. البته این امر مستلزم توسعه زیر ساخت ها و خدمات مرتبط با گردشگری اسلامی زیارتی می باشد که البته در کشور ایران این امر در شهر مقدس قم و به خصوص مشهد و بارگاه های مطهر بزرگان دینی تا حدودی توانسته است جای خود را بازنماید. البته باید اشاره داشت که توریسم و تروریسم دارای تاثیرات متقابلی بر یکدیگر از جنبه های منفی و مثبت هستند. تروریسم و جریانات افراطی با توسعه خود می تواند محیط پیرامون را برای حضور گردشگر ناامن نموده و علاوه بر آن با گسترش تبلیغات عمدی وغیر عمدی در این زمینه، حضور گردشگران داخلی و خارجی را در یک محیط محدود ساخته و جامعه میزبان را از خدمات سرشار آن محروم نماید. باید گفت هر نوع گسترش بهار خوابمی زمینه را برای گسترش وحدت وهمبستگی و مبارزه با جرایانات استعماری و افراطی و تروریستی فراهم نمی کند و باید از نوعی بهار خوابمی بهره گرفت که براساس یک سری اشتراکات همانند توریسم اسلام و مذهبی که می تواند نقش اساسی را در توسعه فرهنگ و هویت ووحدت و جلوگیری از جرایانات افراطی ایفا نماید. توریسم ترور نیز آبشخور آن کشورهای استعمارگر و حامیان آن ها در منطقه هستند. که آن ها از ابزار تفرقه و ناهمگونی منطقه استفاده کرده و علیه کشورهای مسلمان سلاح برگرفته اند. این گردشگران تروریست ها از تمامی کشورهای دنیا می باشند و در قالب افراد تندرو، مخرب وخونریز به جان مسلمانان در حال حاضر و احتمالا به جان دنیا خواهند افتاد و از این اقدامات خود احساس لذت و تفریح می نمایند.

کلیدواژه ها: