بررسی فرصت ها و چالش های استفاده فزاینده از رسانههای نوین ارتباطی و تأثیر آن در تعیین هویت دینی و ملی در بین جوانان 30 - 18 ساله شهر کرمان

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 560

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

EPSCONF02_0096

تاریخ نمایه سازی: 30 آبان 1394

چکیده مقاله:

تحقیق حاضر با هدف بررسی فرصت ها و چالش های استفاده فزاینده از رسانه های نوین ارتباطی و تأثیر آن در تعیین هویتدینی و ملی ، در بین 400 نفر از جوانان 30 - 18 ساله شهر کرمان پرداخته است.حجم نمونه، ابتدا به روش کوکران و با استناد به جداول آماری، از بین جامعه آماری 192020 نفر استخراج شده است، سیسبه صورت نمونه گیری خوشه ای از بین 5 منطقه شهرداری و بعد با توجه به متغیر جنسیت، سهمیه ای و نهایتاً هر پاسخگو بهصورت تصادفی ساده انتخاب شده است. تحقیق با روش پیمایشی انجام و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استانداردرسانه های نوین ارتباطی (ماهواره، تلفن همراه، اینترنت)، اعتبار روایی از نوع صوری و همبستگی درونی شاخص های هویتدینی و ملی با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. پس از بررسی آراء و نظریات مطرح شده در زمینیه ی موضوعمورد مطالعه و همچنین گردآوری داده ها و اطلاعات در جامعه آماری مورد بررسی ، نتایج حاصل از این پژوهش را می توانبه صورت خاصه عنوان کرد : از تعداد 18 فرضیه ارائه شده در حوزه تاثیر گذاری رسانه های نوین ارتباطی بر هویت دینیوملی جوانان تعداد 16 فرضیه اثبات و 2 فرضیه رد شده است . بنابراین می توان گفت رسانه های نوین ارتباطی تاثیر مهمیبرابعاد هویت دینی و ملی جوانان می گذارند ، در نتیجه دسترسی جوانان به اطلاعات ، امکانات و محتوا این رسانه ها هویتدینی وملی آنان را دچار تزلزل وضعف خواهد نمود .

کلیدواژه ها:

نویسندگان

احسان مهدی پور رابری

کارشناسی ارشد جامعه شناسی

اختر عسکری رابری

دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی

مریم معتمد میرحسینی

کارشناسی ارشد مدیریت

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • بیر کوف، ن، 1372، تلویزیون و دکترین های آن در ...
  • ابرتسون، یان، 1374، درآمدی بر جامعه (با تاکید بر نظریه ...
  • گرایمن .گ (1381)، آموزش سریع اینترنت _ ترجمه رضا خوش ...
  • Erikson. E.H. (1968)-ldentity youth and crisis-4 Russel Square, London. 2Faber ...
  • نمایش کامل مراجع