اتحاد عاقل و معقول (بررسی دیدگاه صدرالمتألهین و علامه طباطبایی)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,607

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

EPSCONF04_476

تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395

چکیده مقاله:

نظریه اتحاد عاقل و معقول میراث فلاسفه یونان است که وارد حوزه فکری فلسفه و عرفان اسلامی شده و در سیر تاریخی خود موافقان و مخالفانی داشته است. ابنسینا مهمترین مخالف و صدرالمتألهین مهمترین مدافع آن است. نظریه مزبور از توابع مبحث علم به شمارآمده ناظربه معرفت شناسی است. ملاصدرا پس از بررسی آراء و اقوال پیشینیان در موضوع علم و نقد و دفع آنها، ضمن اذعان به پیچیدگی مسأله، مدعی است که براهین او کاملترین براهین است .و او غموض و رموز مسأله را گشوده است. ملاصدرا با تأکید بر معقولیت صور ادراکی و نیز للغیر و للعاقل بودن این صور، وبا استفاده از برهان تضایف وتحلیل و جود معلول به اثبات اتحاد عاقل و معقول پرداخته است است. علامه طباطبایی با پذیرفتن اصل نظریه راهی متفاوت در اثبات آن اتخاذ کرده و به آراء و براهین ملاصدرا خرده گرفته وبرهان تضایف را قاصرازاثبات مدعای ملاصدرا می داند.اواز این نظر که علم یک امروجودی است بااملاصدراموافق است.اما اتحاد عاقل و معقول نزد اوبه این معناست که نفس سعه وجودی یافته وحقیقتی عقلی می شودوحقایق عقلی را شهود می کندنه اینکه با آنها متحدشود.ملاصدرا صورت معقوله را هم عقل بالفعل هم عاقل بالفعل و هم معقول بالفعل می داند.اما علامه معتقداست ابتدا علم اشراقی به حقیقت عقلی پیدا می شودوسپس صورت معقوله؛به گونه ای که علم حصولی متفرع بر علم حضوری است.

کلیدواژه ها:

اتحاد عاقل و معقول ، ملاصدرا ، طباطبایی ، تضایف ، صور ادراکی

نویسندگان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن‌سینا، الاشارات و التنبیهات، قم، نشر البلاغه، 1375, ...
  • ابن‌سینا، نفس شفا، ترجمه و شرح محمدحسین ناییجی، قم، انتشارات ...
  • حائری یزدی، مهدی، کاوش‌های عقل نظری، تهران، موسسه پژوهشی حکمت ...
  • دهقانی، محسن، ترجمه و شرح نهایه‌الحکمه، قم، بوستان کتاب، 1388, ...
  • شیرازی، صدرالمتالهین، مشیه، ترجمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران: انتشارات ...
  • شیرازی، _ مشاعر، ترجمه: غلامحسین آهنی، تهران، انتشارات مولی، .1392 ...
  • شیرازیف صدرالمتالهین، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه، بیروت دارایاء ...
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین، تعلیقات بر الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه ...
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین، حکمت برین، به کوشش دکتر رحمت‌اله شریعتی نجف‌آبادی، ...
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین، نهایه الحکمه، ج 3، ترجمه و شرح علی ...
  • مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 11، تهران، صدرا، 1389, 12 ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین، اصول فلسفه و روش رئالسم، قم، ...
  • مصباح یزدی، محمدتقی، آمو زش فلسفه، تهران، شرکت چاپ ونشر ...
  • ابراهیمیان، سید حسین، معرفت شناسی از دیدگاه فلاسفه اسلامی وغربی، ...
  • -اکبریان، رضا، مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلا، تهران:سازمان ...
  • جوادی آملی، عبدالله، معرفت شناسی در قرآن، قم:نشر اسراء، 1378 ...
  • -خسروپناه، عبد الحسین، علامه طباطبایی، تهران: پژوهشگا 5 فرهنگ و ...
  • _، نظام معرفت شناسی صدرایی، تهران:سا زمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ ...
  • نمایش کامل مراجع