نقد شیوه معناشناسی ایزوتسو با تاکید بر واژه زوج

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 931

فایل این مقاله در 34 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

FNCLIS01_017

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

دست یابی و کشف معنای متن قرآن کریم موضوعی است که در سابقه تاریخی اسلامی آن با عنوان «تفسیر»شناخته می شود. موضوعی که در رویکرد استشراقی آن با «معناشناسی» مرتبط می شود. ایزوتسو مستشرقی است که با ارائه روشی معناشناسانه برای برخی از واژگان قرآنی به روش مند شدن برداشتمستشرقان از قرآن یاری رسانده است. اما درباره گرته برداری ای که پژوهشگران مسلمان از شیوه او با استخراجروشی معناشناسی به واسطه دخل و تصرف در آن داشته اند, باید گفت با توجه به سابقه تاریخی که مسلمانان درعلم تفسیر- به عنوان علمی روش مند که متکفل برداشت سلیم از متن قرآن کریم است- این رویکرد علمی بنظرنمی رسد. در این مقاله بر آنیم تا به وسیله شیوه ایزوتسو به معناشناسی واژه «زوج» بپردازیم تا کارایی این روش را مورد آزمایش قرار دهیم. به همین اساس با بازخوانی شیوه این محقق که در کتاباست و انجام گام به گام آن, به استخراج معنای این واژه پرداختیم.معنای بدست آمده بر اساس این شیوه عبارتست از موجودی که حتما هم تایی دارد و این هم تا, قرین وهمراه اوست. موجودات را می توان در دو دسته کلی انسان و غیرانسان قرار داد. در مورد غیر انسان, زوج بودنشاندر معنای همراهی و هم تایی است. حال یا با از صنف و نوع یکدیگر بودن است یا در معنای متقابل یکدیگر. نا همجنس بودنی که یک مجموعه دو تایی متکامل می سازد. زوج در معنای صنف و نوع برای موجودات دیگر فراوانبکار رفته است. هم چنین از بررسی واژگان جانشین این واژه بدست آمد، «نساء» به بعد اجتماعی، «امرأه» بعد روابط همسری و «صاحبه» بعد روابط عاطفی «زوج» اشاره دارد. بررسی واژگان هم نشین این واژه نشان می دهد این واژه به جایگاه نقشی خاص این واژه در نظام روابطانسانی به ویژه خانواده اشاره دارد.بررسی واژگان متضاد این واژه نشان می دهد این واژه از واژگان مخصوص مخلوق است. این واژگان نوعا بردر زوج از جهات مختلف تاکید دارند. » دو تا بودن « قیدآنچه در مجموع از این بررسی بدست می آید اطلاعاتی است که در بررسی های لغوی نظام مندی که درکارهای تفسیری درباره قرآن انجام می شود, بسیار رایج است. این داده ها از مسیری سهل الوصول و در زمانی کوتاه تر به دست می آیند, در حالی که در شیوه ایزوتسو هم مسیر دشوارتر است و هم زمان بیشتری را به خودمصروف می دارد.بنابراین از آنجا که کارایی روش به افزایش سهولت, سرعت, عمومیت و شمول در استفاده است, نمی تواناین شیوه را حتی در مقایسه با همان سبک سنتی کار لغوی که در تفسیر انجام می شود, شیوه ای مطلوب دانستتا چه رسد به اینکه دست به استخراج روشی بر اساس آن زد.شایسته است اگر محققان مسلمان در پی به دست آوردن روش های نظام مند برای معناشناسی قرآن کریمهستند, این روش ها را مبتنی بر قرآن که بنابر گفته خود «تبیان کلی شیء» است انجام دهند.

نویسندگان

انسیه برومندپور

دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی, دانشگاه یزد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن ربیعه, لبید, دیوان لبید. بیروت, دار المعرفه. چاپ اول, ...
  • ابن السکیت, محقق: شاکر. احمد محمد و هارون, عبدالسلام محمد, ...
  • ابن سیده, علی بن اسماعیل, المخصص (6), بی جا, دار ...
  • ابن فارس. احمد, معجم مقاییس اللغه (6)، قم, مکتب الاعلام ...
  • ابن قتیبه الدینوری, ابو محمد عبد الله بن مسلم, الشعر ...
  • ابن منظور. محمد بن مکرم. لسان العرب (15) بیروت, دار ...
  • ابو الطیب. عبدالله الواحد بن علی. الابدال, دمشق, مجمع الغه ...
  • الاسدی الموصلی. یعیش بن علی بن یعیش ابن ابی السرایا ...
  • الصعید, عبدالفتاح و موسیه حسن یوسف, الافصاح فی فقه اللغه, ...
  • امری القیس, محقق: محمد ابوالفضل ابراهیم, دیوان امری القیس, بی ...
  • ایزوتسو، توشی هیکو, خدا و انسان در قرآن. ترجمه احمد ...
  • جوهری, اسماعیل بن حماد, تاج اللغه و صحاح العربیه (6), ...
  • راغب اصفهانی, حسین بن محمد, مفردات الفاظ القرآن. بیروت, دار ...
  • روبینزم آر. اچ، تاریخ مختصر زبان شناسی, ترجمه: علی محمد ...
  • زبیدی. محمد بن محمد, تاج العروس (20) بیروت, نشر دار ...
  • شعیری, حمیدرضا, مبانی معناشناسی نوین, تهران. سازمان مطالعه و تدوین ...
  • شیبانی. اسحاق بن مراره کتاب الجیم (3). قاهره الهیئه العامه ...
  • صفوی کورش, درآمدی بر معناشناسی, چاپ اول, تهران, پژواک کیوان, ...
  • طریحی, فخر الدین بن محمد, مجمع البحرین (6), تهران, نشر ...
  • عبد الرحمان, محمود, معجم المصطلحات و الالفاظ الفقهیه, بی جا, ...
  • عبد الفتاح. ابراهیم احمد, القاموس القویم لقرآن الکریم. قاهره. مجمع ...
  • عسکری. حسن بن عبدالله. الفروق فی اللغه. بیروت, دار الآفاق ...
  • فراهیدی, خلیل بن احمد, کتاب العین (9), قم. نشر هجرت, ...
  • فیروز آبادی, محمد بن یعقوب, القاموس المحیط (4). بیروت, دار ...
  • فیومی, احمد بن محمد, المصباح المنیر اللغه (2), قم. موسسه ...
  • موسسه دار المعارف فقه اسلامی, الموسوعه الفقهیه طبقا لمذهب اهل ...
  • مختار عمر, احمد, معناشناسی, ترجمه حسین سید, مشهد. انتشارات دانشگاه ...
  • مشکوه الدینی, مهدی, سیر زبان شناسی, مشهد. انتشارات دانشگاه فردوسی ...
  • مصطفوی. حسن, التحقیق فی کلمات القرآن الکریم (14)ه بیروت, قاهره. ...
  • نووی, تهذیب الاسماء و الغات (4). قاهره. اداره الطباعه المنیریه ...
  • پاکتچی. احمد, مقاله آشنایی با مکاتب معناشناسی معاصر, مجله نامه ...
  • مطیع. مهدی. پاکتچی, احمد.نامور مطلق. بهمن, مقاله درآمدی بر استفاده ...
  • هادی اصغر, روشی نوین در معناشناسی مفاهیم و واژه های ...
  • نمایش کامل مراجع