پژوهشی درمعناشناسی «لمس» و «مس» و «مسح» در قرآن کریم
محل انتشار: نخستین همایش ملی واژه پژوهی در علوم اسلامی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 5,598
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
FNCLIS01_045
تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395
چکیده مقاله:
خداوند در قرآن کریم برای رساندن کلام خود از بهترین وازگان استفاده می کنند؛ برای مثال از فروج برای بیان حفظ پاک دامنی زنان استفاده می کنند «وقل للمؤمنات یغصض من ابصارهن ویحفظن فروجهن» (نور؛ 31/24)، برای بیان و مقصود خود حتی در عمل زنا شویی عفت کلام را رعایت نموده و از واژه «لمس» و یا «مس» استفاده نموده است؛ بنابراین در قرآن کریم، خداوند حکیم هر واژه ای را به هدف و مقصود خاصی بیان می فرماید و نیز هر واژه ای در قرآن کریم دارای افاده ی معنای مخصوص به خود است؛ با توجه به کاربرد واژگان «مس» و «لمس» در قرآن که معانی واحدی دارند و با گونه گویی این الفاظ در قرآن، مفسران و مترجمان، واژه «لمس» را در آیه «لامستم النساء» (نساء؛ 43/4) یا «مس» را در آیه «مالم تمسوهن» (بقره؛ 236/2) به عمل زناشویی معنا کرده اند؛ حال در این مقاله به این پرسش پاسخ می گوییم که چرا خداوند از واژه «لمس» و «مس» در این آیات استفاده می کند و آیا تفاوت در این دو واژه و کاربردهای آن وجود دارد و معانی این سه واژه «مس» و «لمس» و «مسح» نیز مورد بررسی قرار می گیرد، لذا برای فهم بهتر این امر، در این مقاله به معناشناسی «مس» و «لمس» و «مسح» پرداخته و کاربردهای آنرا در آیات مختلف قرآن کریم و اقوال مفسران در این آیات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
نویسندگان
صمد اسمعی قیه باشی
دکترای علوم قرآى وحدیث
سیدمحمد موسوی
دانشجوی کارشناسی رشته تفسیر قرآى دانشکده تفسیر ومعارف قرآن قم
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :