بررسی حجیت قطع با رویکرد به مفهوم عقلایی حجیت
محل انتشار: نخستین همایش ملی واژه پژوهی در علوم اسلامی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,202
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
FNCLIS01_077
تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395
چکیده مقاله:
یکی از مسائل مهم و اختلافی در اصول فقه مسئله ی حجیت قطع و یقین و گستره ی آنست؛ بدین معنا که آیا باور جازم مکلف نسبت به یکحکم یا موضوع شرعی دارای قابلیت احتجاج طرفینی هست یا خیر و گسترهی چنین قابلیتی - در فرض اثبات- چه مواردی را در بر می گیرد؛مشهور اصولیون متأخر با استناد به قواعد عقلی و منطقی در پی پاسخگویی بدین پرسش برآمدهاند و در عین حال به پاسخی یکسان و واحددست نیافته اند. در این نوشتار تلاش بر آنست تا مسئله ی حجیت قطع از دیدگاه عقلایی مورد بررسی قرار گیرد و بدون پرداختن به قواعدعقلی محض، تلاش شود راه حلی مبتنی بر سیره ی عقلایی برای فهم و توجیه این مفهوم ارائه شود. به نظر می رسد که عقلا برای قطع هایناشی از اسباب علم آفرین، قائل به حجیت طرفینی (منجزیت و معذریت) هستند و جهل ناشی از قصور مکلف را معذر می دانند؛ در مقابل،برای قطعه ای ناشی از اسباب وهم آفرین یا جهل تقصیری هیچگونه حجیتی قائل نیستند. شارع نیز با پذیرش این سیره آن را مورد تأیید قرارداده و لذا در این زمینه جعل حجیت یا سلب حجیتی از طرف شارع رخ نداده است. مفهوم حجیت یقین را میتوان در همین گستره توجیه وتبیین نمود.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمدرضا حمیدی
دانش آموخته ی دکتری فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران
مجتبی صادقی کهمینی
دانش آموخته ی دکتری فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :