واژه ی «وحی» در قرآن کریم و جایگاه مبانی حکمت متعالیه در تحلیل معنایی آن
محل انتشار: نخستین همایش ملی واژه پژوهی در علوم اسلامی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 655
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
FNCLIS01_223
تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395
چکیده مقاله:
واژه ی «وحی» و مشتقات آن در قرآن کریم، نزدیک به هفتاد بار تکرار شده است. اهل تفسیر در توضیح این وا ژه، به ذکر اقسام گوناگونی پرداخته و هر قسم را از حیث معنا و مفهو ، متفاوت با قسم دیگر تلقی نموده اند. صدرالمتالهی شنیرازی، وحنی را مشنترکیمعنوی و عبارت از تعلیم الهی دانسته و بر اساس مبانی حکمت متعالیه ی خویش -همچون اصالت وجود، وحدت وجود و تشکیک وجود- وحی را امری وجودی و مشکک قلمداد نموده که دارای مراتب گوناگونی است و دایره ی شمول آن، تمام مراتب هستی را دربرمی گیرد. وحی در تمامی مراتب هستی دارای یک معنا و مفهوم است و تفاوت اقسام گوناگون آن، نه به کات و حقیقت وحی، بلکهبه تفاوت در مراتب وجودی دریافت کنندگان آن بازمی گردد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مجید یاریان
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :