مقایسه فرمی نقشمایه ی گل،درخت و پرنده در رشتی دوزی و پته دوزی کرمان بر اساس قالب های فرمی گل و مرغ،مرغ و درخت،دسته گل و گلدانی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,404

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

FSCONF02_020

تاریخ نمایه سازی: 25 شهریور 1398

چکیده مقاله:

این تحقیق سعی دارد در حوزه اشتراک و افتراق موجود بین هنر رشتی دوزی و پته دوزی کرمان به پژوهش بپردازد. مقایسه تطبیقی این دو صنایع دستی می تواند سبب شود درک مناسبی از خصوصیات صنایع دستی ایران صورت گردد. این پژوهش در راستای پاسخگویی به این پرسش می باشد: چه اشتراکات و افتراقاتی از لحاظ جایگاه نقش مایه گل، درخت و پرنده،میان نمونه های رشتی دوزی و پته دوزی وجود دارد این تحقیق از نوع توصیفی_تطبیقی است. اطلاعات پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ایی و مشاهده آثار رشتی دوزی و پته دوزی بدست آمده است. پس از گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و جمع آوری تصاویر مربوط به رشتی دوزی و پته دوزی، با روش تطبیقی مقایسه اطلاعات این دو هنر صورت گرفته است. هدف از این پژوهش مقایسه ی فرمی نقوش به کار رفته در دو هنر رشتی دوزی و پته دوزی، بر اساس معیارهای فرمی گل و مرغ،مرغ و درخت،دسته گل و گلدانی می باشد. نتایج بررسی ها حاکی از آن است که گل و مرغ قالب اکثر طرح های رشتی دوزی بوده و نقشمایه ی گل در این سوزن دوزی، بصورت واقع نمایی اجرا می شده و پرنده اغلب بر روی شاخه های پیچان نشسته است و نسبت به پرنده ی پته دوزی که در تمام نمونه ها به عنوان نگهبان بوده، دارای تحرک بیشتری است. قالب فرمی پته دوزی اغلب دسته گل هایی یک شکل می باشد. دسته گل اما در رشتی دوزی شاخه های پیچان متعددی می باشد که گل ها بر روی آن ها نشسته اند. این آزادی در طراحی گل و پرنده در رشتی دوزی به دلیل پوشش گیاهی منطقه می تواند باشد. از آنجایی که گل و گیاه بصورت خودرو در جنگل ها دیده می شود، هنرمند گیلانی احساس راحتی بیشتری با این نقوش دارد و آن ها را آزادانه تر ترسیم میکند.

نویسندگان

ناهید شهیدی

دانشجوی ارشد ،دانشکده هنر و معماری،دانشگاه شیراز

بهمن فیزابی

استادیار،دانشکده هنر و معماری،دانشگاه شیراز

ساسان سامانیان

استادیار،دانشکده هنر و معماری،دانشگاه شیراز