بررسی ارتباط تغییرات کمیتهای اقلیمی با الگوهای همدیدی در استان یزد برای دوره 1984-2003

سال انتشار: 1387
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,239

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

GCI13_010

تاریخ نمایه سازی: 10 اردیبهشت 1388

چکیده مقاله:

اقلیم استان یزد اقلیمی گرم و خشک است. استقرار بعضی الگوهای همدیدی می‌تواند در به وجود آمدن این شرایط در منطقه موثر باشد. بنابراین علاوه بر بررسی آماری پارامترهای اقلیمی، از قبیل بارش و دما، از دیدگاه بی‌هنجاری در یک دوره، انجام بررسی‌های همدیدی و دینامیکی در جهت شناخت عوامل موثر در بی‌هنجاری‌ها ضرورت دارد. در این راستا با استفاده از مقادیر میانگین ماهانه دما و مجموع بارش برای دوره 1984-2003 در دو ایستگاه یزد و طبس، بی‌هنجاری‌های ماهانه دما و بارش برای دو فصل گرم و سرد سال تعیین گردید. در بخش همدیدی نقشه‌های مرکز NCEP/NCAR به کار برده شده و در بخش دینامیکی از کمیتهای تاوایی، سرعت قائم، فرارفت دما و فرارفت رطوبت استفاده شده است. نقشه‌های خطوط هم دما و جهت باد غالب نشان می‌دهد که در هر دو فصل و در اکثر موارد فرارفت‌ هوای سرد در منطقه وجود دارد. در صورتی که سامانه کم فشار گرمایی در طول فصل گرم و یا جریان‌های پایدار در برخی از ماههای فصل سرد وجود داشته باشد، از شدت فرارفت هوای سرد کاسته می‌شود و حتی بی‌هنجاری متضاد با آن فرارفت در عناصر اقلیمی (دما و بارش) به چشم می‌خورد.

نویسندگان

محمدعلی مدبرراد

دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهر

فرهنگ احمدی گیوی

عضو هیئت علمی موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • سلطانزاده، ا.، 1384: بررسی سه ماهه تاثیر رشته کوه زاگرس ...
  • نجیبی فر، ی.، 1382: مطالعه دوره یکساله چرخند زائی در ...
  • Atkinson, B, W., 1981: Meso-scale Atmospheric Circulation. Academic Press, 495pp. ...
  • Buzzi, A. and R. Rizzi, 1975: Isontropic analysis of cyclogenesis ...
  • نمایش کامل مراجع