بازخوانی نقادانه قرایت شریعتی از فلسفه تاریخ شیعه

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 368

فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

GHADIRCONF02_260

تاریخ نمایه سازی: 29 مهر 1396

چکیده مقاله:

یک مسیله اساسی که در باورهای شیعی ابعاد جامعه شناختی قابل توجهی دارد نگرش خاص شیعه به فلسفه تاریخ است شریعتی در نقد خوانش سنتی از فلسفه تاریخ شیعه که انتظار و ظهور منجی آخر الزمان جوهر ه اصلی آن را تشکیل می دهد، تاکید می کند که در این تفسیر پیوند با جامعه، امر سیاسی و واقعیت اجتماعی حلقه مفقوده محسوب می شود ونوعی انفعال و سازگاری در برابر شرایط موجود به خصوص حکومت و سیاست را موجب می گردد چرا که بر مبنای این تفسیر حکومت حقیقی از آن امام غایب است و تمام حاکمان و سلاطین غاصب و جایر محسوب می شوند در نتیجه این نگرش بسیاری از علماء از سیاست به مثابه یک شر کناره جویی می کردند و مداخله را جایز نمی دانستند و از سوی دیگر بیگانگی و بی تفاوتی مردم در برابر حکومت و سیاست را در پی داشت. شریعتی در برابر این قرایت از فلسفه تاریخ که اصلی ترین خصایل آن انفکاک و انقطاع از امر اجتماعی و سازش آن است قرایتی را مطرح می کند که می توان آن را نوعی فلسفه ی تاریخ اجتماعی – انتقادی نامید که اصلی ترین ویژگی های آن پیوند گذشته و حال، پیوند فلسفه تاریخ و واقعیت اجتماعی است و به زعم او مهم ترین ماحصل چنین تفسیری نجات، آزادی و رهایی بخشی جامعه و توده مردم ستم دیده می باشد. نوشتار حاضر درصدد است تا در دو سطح به بررسی قرایت شریعتی از فلسفه تاریخ شیعه بپردازد: سطح تبیینی و سطح نقادانه در سطح تبیینی مهم ترین پرسشی که مطرح می شود این است چگونه شریعتی فلسفه تاریخ شیعه و واقعیت اجتماعی را در ارتباط با هم قرار می دهد و بدین واسطه آن را به تعبیر خود او به یک ایدیولوژی که نجات و رهایی بخش هسته مرکزی اش را تشکیل می دهد، تبدیل می کند به عبارتی با طرح این پرسش قصد داریم تا مدل نظری منطق و مفروضات اصلی که بنیان قرایت شریعتی را تشکیل می دهد، استنتاج نماییم. و بدین واسطه ربط نظری سه مقوله اصلی این قرایت یعنی فلسفه تاریخ، واقعیت اجتماعی و آزادی را تشریح کنیم. در سطح دوم این پرسش مطرح می شود که مدل نظری شریعتی تا چه اندازه اعتبار و انسجام درونی دارد به معنا که گزاره ها و مفروضاتی که بنیان نظری او را تشکیل می دهند تا چه حد هدف خواسته ای که از طرح چنین الگوی نظری دنبال می کرده است یعنی آزادی و رهایی توده ی مردم و ستمدیدگان را تضمین می کند در این پژوهش برای پاسخ دادن به دو پرسش فوق از روش نقد درونی – به عنای سنجش اعتبار الگوی نظری شریعتی بر مبنای منطق و روشی که بحث او براساس آن نضج یافته است – استفاده خواهد شد و الگو مزبور براساس اصلی ترین مفروضات و گزاره های نظری ان مورد نقد قرار خواهد گرفت.

نویسندگان

نرگس سوری

دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تهران