بررسی تطبیقی جایگاه نور در دوره رنسانس و صفویه و مدرن
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,543
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
GPACONF04_061
تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395
چکیده مقاله:
در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار، نظم فضا یی، مصالح ، رنگ و… مطرح می شود. نور در فضاها ی معنوی نمادی بسیار مهم و پنهان است که در بوجود آوردن عنصر طبیعی ویژه برای هر فضا ثایر بسازایی دارد که نمادی از عقل الهی و نشانه ی عالم لایتناهی و فضای معنوی می باشد که حضورش در معماری اسلامی دوره صفویه به ویژه مسجد و معماری گوثیک دوره رنسانس به و یژه کلیسا که خانه اوست، ثجلی می یابد . در صورثی که اصول حاکم در معماری مد رن که با عناصر شکلی و فرمال به کمال خود می رسد و فاقد عناصر هویتی و غیراز خلوص معنوی است که با باز شناسی، اهمیت و نقش آن در معماری امروزی می ثوان با ثوجه به عناصر و نحوه به کارگیری از نور در معماری گذشته آن را به طریق نور پردازیها ی طبیعی و مصنوعی جبران کرد. در این مقاله به بررسی ثبار شناسی نور از دوره صفویه و رنسانس، به عنوان یک جزء سازنده و مفهوم بخش، امید بر این دارد که در آینده در ساختمان ها همانند نیاکانمان شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملا اثربخش باشیم
کلیدواژه ها:
نویسندگان
بهنام رجبی فر
استادیار گروه معماری واحد قائمشهر دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر ایران
مجید علی نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری قائمشهر دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر ایران
سارا احمدیان
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری قائمشهر دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر ایران
میترا نوایی
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری قائمشهر دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :