بررسی نماد نور به عنوان مولفه ی ارزشمند در نقوش ایرانی- اسلامی
محل انتشار: اولین سمپوزیوم ملی روز جهانی گرافیک
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,748
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
GRAPHIC01_056
تاریخ نمایه سازی: 20 آبان 1397
چکیده مقاله:
زبان هنر اسلام، زبان نمادین و رمزگونه است و این رمز ها و نمادها حامل معنای درونی و ذاتی این هنر بوده و تنها راه بررسی معنای هنر اسلام و آثار هنری، بررسی این نمادها و سمبل ها است. هنر اسلامی در تجلی آن حضور میابد و از این سان به واسطه مفهوم عمیق این عنصر در عرفان اسلامی جریان وجود از مطلق، به صورت نور متجلی گردیده و هرجا نشان از وجودی هست، نوری است از جانب وجود مطلق. این پژوهش با هدف بررسی نماد نور به عنوان مولفه ی ارزشمند در نقوش ایرانی-اسلامی و با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانه ای و اسنادی در پی پاسخگویی به پرسش های ذیل انجام شده است:- نور به عنوان نقش مولود و زاینده در قالب چه نقوشی به کار برده شده است نتایج پژوهش نشان می دهد نور به عنوان عنصری نمادین-محتوایی با جلوه های مختلف، در نقوش ایرانی متجلی شده است و نور در کنار آنکه مبین و معرف نور اقدس احدیت می باشد، در قالب نقوش مختلفی که شامل: شمسه، خورشید آریایی یا گردونه مهر یا چلیپا، لوتوس، قندیل یا مشکوه، مرغ آفتاب(طاووس)، خورنه و... در هنر ایرانی-اسلامی متجلی گشته است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
افسانه درویش
کارشناسی ارشد ارتباط تصویری(گرافیک)،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نسترن اسدی
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته گرافیک، موسسه آموزش عالی ناصر خسرو، تهران، ایران
فرشته قاسمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته گرافیک، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، تهران، ایران
آرزو اسکندری
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته گرافیک، موسسه آموزش عالی ناصر خسرو، تهران،ایران