بررسی تحلیلی مهرومهرنگاری در ایران وجلوه گری اسماء متبرکه ی ایمه بر پهنه ی مهر های سنتی ایران

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 417

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

GRAPHIC02_025

تاریخ نمایه سازی: 5 آبان 1397

چکیده مقاله:

تحقیق حاضر نگاهی دارد به روند شکل گیری مهرومهرنگاری ،که جزو شاخه ای از هنرهای مستظرفه قرار می گیرد و ریشه در هنرهای ایرانی – اسلامی دارد .هنرهای ایرانی- اسلا می در طول دوران مختلف نام های متنوعی را بر خود دیده است.گاه از آن به ]هنرهای ظریفه[گاه ]هنرهای دستی و یدی [و گاه ]هنرهای سنتی[یاد شده است.در تقسیم بندی چهارده گانه هنرهای سنتی ،جزو شاخه ای از هنرهای مستظرفه قرار می گیرد.باغور در هنر ایرانی پی خواهیم برد که هنر مند مسلمان در صورت ظاهر طبیعت ننگریسته بلکه در ذات طبیعت تفکر کرده است . وبه مدد ابزارو نقوش به کار گرفته شده می توان چنین بیان نمود ،یکی از گسترده ترین نوع ارتبا ط درزمان ها است و زیبا ترین جلوه ی آن حضور نام متبرک ایمه بر روی نگین آنهاست . این پژوهش ضمن اشاره به بررسی عوامل تاثیر گذاربر شکل گیری مهرومهرنگاری و جلوه گری اسماءمتبرکه ایمه در پهنه ی مهرسازی سنتی به روش توصیفی و تحلیلی و شیوه بررسی کتابخانه ای و آرشیوی به سوالات ذیل باسخگو می باشیم:1- جلوه های بصری مهرنگاری در ایران در چه قالب هایی است 2 - جلوه گری اسماء متبرکه ی ایمه در قالب چه متون،عبارات و نقوشی است در نتیجه آنکه نقوش نمادین به صورت سنت در پهنه ی مهر ها به کار می رود و تقریبا در تمام شهرهایی که با این هنر – صنعت سرو کار داشته اند ، یکسان می نماید . در پاره ای از مهر ها که در نوع خود به عنوان بدایع محسوب می گردند ، نقوشی خاص به کار می رود که ارتباط نمادین با محتوای نوشتار نگاشته شده بر مهر دارند . هنر ایرانی اسلامی در شاخه مهر و مهر نگاری از ارزش های محتوایی ،نمادین بر خوردار است و حضور متبرک نام ایمه و نام مقدس الله و توسل جستن بر بنج تن آل عبا ،مبین این حقیقت است.

نویسندگان

بهناز ایمانی

دانشجوی کارشناسی رشته حسابداری ،دانشگاه البرز-قزوین، تهران،ایران.

زهره ایمانی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، موسسه غیرانتفاعی ناصر خسرو-ساوه ،ایران،تهران