بررسی فتوکامپوزیت1 های موجود براساس نقد ساختارگرایی یاکوبسن و بومی کردن آن
محل انتشار: سومین سمپوزیوم ملی روز جهانی گرافیک
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 850
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
GRAPHIC03_011
تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1398
چکیده مقاله:
این نوشتار تلاش دارد با نگاهی به فتوکامپوزیتها ( نقاشی – عکس) برخی از تصویرسازان خارجی و نقد ساختارگرایی آثار آنان بر طبق نظریه یاکوبسن که از پیشکسوتان این نقد می باشد ، به شناخت ، بومی کردن و ایجاد ساختار ایرانی این هنر بپردازد. در این سبک با الهام گرفتن از محیطها و طبیعت اطراف و عکاسی از آنها و خلق کاراکترهای مرتبط با عکس ، تصویری ترکیبی از رئال و ایده پردازی و کلاژ دستی و دیجیتال ، از کار ایجاد می شود که باعث دادن روح و حیات به داستانها و موضوعات مختلف میگردد ، تصویر آن داستان یا عنوان در ذهن کودک و بزرگسال تاثیر عمیق تری می گذارد. از این روش میتوان برای درک و یادگیری علوم مختلف در مدارس نیز یاری جست. داده های پژوهشی ، در یک بررسی کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی در وب سایتهای مختلف ، و روش مشاهده و مقایسه آثار ، گردآوری شده اند. روش تحقیق، با تمرکز بر آثار تصویرساز معاصر Roser Matas و مقایسه تطبیقی ساختار تصاویر تصویرسازان مشابه نظیر Annelinde Tempelman و Lucas Levitan و دسته بندی آنها ، آغاز و با بررسی و کندوکاو شباهتها و تفاوتهای آثار ادامه پیدا می کند . در نتیجه ، با ایجاد آثار بومی از ترکیب عکسها ، محیطها و طبیعت و فرهنگ ایرانی ، با خلق کاراکترهای خودی ، به بررسی آماری تاثیر این تصاویر بر کودکان و بزرگسالان پرداخته است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سلمه صاحبقدم لطفی
دانشجوی کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، تهران، ایران
مریم حامداسماعیلی
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده عمران، معماری و هنر/ دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران