بررسی کیفیت میکروبی آب شرب شهر اراک در طی سال های 1393- 1394

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 359

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

GSCONFKH01_145

تاریخ نمایه سازی: 6 اسفند 1395

چکیده مقاله:

مقدمه: از جمله شاخصهای بسیار مهم و تاثیرگذار در تامین سلامت انسان در جوامع بشری، ارائه آب سالم و استاندارد می باشد. زیرا این عنصر حیاطی در صورت پاک بودند به زندگی طراوت و نشاط می بخشد و در صورت عکس آن موجب آلودگی میکروبی می شود. امروز نیز طبق آخرین گزارشات سازمان جهانی بهداشت درصد بالایی از بیماری های عفونی ارتباط مستقیمی با آب مصرفی دارند. روش تحقیق: رویکرد حاکم بر این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بود و جامع آماری شامل 180 نمونه در فاصله زمانی آذر 1393 لغایت، اردیبهشت 1394 مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش نمونه برداری و ارزیابی ها مطابق دستورالعمل های ارائه شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ( ISIRI ) شماره 2348-4208 صورت پذیرفت و میزان آلودگی کلی فرم مدفوعی و PH در نمونه ها تعیین و میزان واقعی آن برآورد گردیده است.یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد، که فعلاً آب شرب شبکه توزیع کلان شهر اراک عاری از هرگونه آلودگی میکروبی می باشد و در وضعیت مطلوب قرار دارد، در میان تمامی نمونه ها موردی، میانگین PH آب 7.9 و در بازه مطلوب گزارش شده و ازحضور میکروارگانیسم های خطرناک هشداری گزارش نشده است.نتیجه گیری: توصیه می شود جهت حفظ شرایط کنونی همچنین جلوگیری از آلودگی آبهای زیرزمینی اقدامات حفاظتی، نظیر تعبیه سیستم جمع آوری شیرابه زباله ها، ترمیم مکان فعلی دفن زباله با ایجاد بستر نفوذ ناپذیر به صورت دوره ای نمونه برداری از شبکه صورت گیرد و همچنین شبکه های آبرسانی به بخش های خصوصی واگذار گردد. در نهایت با استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص در بررسی های روزانه می تواند ضریب اطمینان استفاده از آب شرب سالم و پاک را به میزان قابل توجه ای افزایش داد.

نویسندگان

سعید نجفی

دانشجوی کارشناسی ارشد، میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

زهرا ویسی پور

کارمند آموزش و پرورش، گروه کارشناسی معماری، آبادان، خوزستان

علی حسن رمضانی

دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری، دانشگاه آزاد واحد اسلامی بروجرد، لرستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • طوفان، سحر (89)، باز شناسی نقش آب در حیاط خانه ...
  • عالیقدری، مرتضی، صادقی، طیبه، باقری اردبیلیان، پری، ایرانپور، الهام، خداوردی، ...
  • محمدی، شهره، میرغفاری، نوراله، سراجی، محمد، 1391 مشخصه یابی لجن ...
  • D ata/a sset/pdf_fi le/0 _ 140 00140/Parma, water, BD3. [Cited ...
  • World health organization. Guidelines for drinking- water quality. 3rd Ed, ...
  • Bartram J, Cotruvo J, Exner M, Fricker C, and Glasmacher ...
  • PDSPC. [Standards of drinking water quality]. Issue ...
  • نمایش کامل مراجع