CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

سیرتکاملی مقرنس در معماری ایران قبل و پس از اسلام

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۲ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۰۲۵ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۲
کد COI مقاله: GUPSD01_0638
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۳۷۷.۹۸ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۲ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۲ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله سیرتکاملی مقرنس در معماری ایران قبل و پس از اسلام

  حسن سجادزاده - عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان
غرفان محمدی روزبهانی - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
  علی اکبر نیازی - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه

چکیده مقاله:

معمای سنتی در ایران پیشینه ای چندهزار ساله دارد و شاهکارهای پرشماری را در پهنه ای گسترده از سواحل مدیترانه تا مرزهای چین خلق کرده است. میل به نمایش زیبایی و شکو در انسان سبب شده، که از همانابتدا هر مصنوع دست خود را مزین و زیبا بسازد. در ایران نیز مجسمه ها و ظروف تزئین شده با نقوش مختلف و به جا مانده از دوران باستان، گواه این سخن است. نقش برجسته ها و مجسمه های هخامنشی ضمن نمایش اعتقادات معنوی و آسمانی، از چناندقت و زیبایی برخوردارند که گویی با ابزارهای جواهر سازی تراش خورده اند. معماران و هنرمندان مسلمان نیز با الهام از حدیث «خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد» سعی در بیان زیبایی در همه هنرها و حرفه ها را داشتند. این ذوق زیبایی طلبی چیزی جدای از زندگی عادی آنها نبود. هنر جزئی جدا شده و نمایش داده شده در موزه ها نبود. بلکه متعلق به بطن زندگی آنان بود. تزئین در معماری اسلامی ساختمان را همچون پوششی در بر میگیرد. عناصر تزئین بیشتر شامل خوشنویی، نقوش هندسی و گیاهی، نور و آب بود. ولی تکثیر و تلفیق آنها جلوه های غنی و درخسانی از فرم های مختلف را به نمایش می گذاشت. در این معماری از آنجایی که هنر و عناصر تزئینی در خدمت اعتقادات بود و این عقاید بر کل زندگی و کاربری های مختلف معماری جاری بود، بنابراین در نوعی خاص از بنا به کار نمی رفت. بلکه برای تمامی انواع بناها و اشیاء در تمامی سرزمینها به کار گرفته می شد. تزئین وابستگی و پیوستگی هنرهای مختلف در هنر اسلامی را بیشتر نمایان می ساخت. مصلاً گاهی اوقات کف و سقف یک بنا نقش یکسان ولی در دو رشته مختلف هنری را به نمایش می گذاشت.

کلیدواژه‌ها:

مقرنس، نقوش هندسی، تزئین، اسلیمی، هندسی، کتیبه

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-GUPSD01-GUPSD01_0638.html
کد COI مقاله: GUPSD01_0638

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سجادزاده, حسن؛ غرفان محمدی روزبهانی و علی اکبر نیازی، ۱۳۹۲، سیرتکاملی مقرنس در معماری ایران قبل و پس از اسلام، اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار، تهران، انجمن محیط زیست کومش، دانشگاه صنعت هوایی، https://www.civilica.com/Paper-GUPSD01-GUPSD01_0638.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (سجادزاده, حسن؛ غرفان محمدی روزبهانی و علی اکبر نیازی، ۱۳۹۲)
برای بار دوم به بعد: (سجادزاده؛ محمدی روزبهانی و نیازی، ۱۳۹۲)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، _ ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامه آزاد (بازیابی در ۲۶ ...
  • طمقرنس‌کاری». وب‌گاه صنایع دستی ایران و اصفهان. بازبینی‌شده در ۲۶ ...
  • شعرباف، اصغر. گره و کاربندی، سازمان میراث فرهنگی وزارت فرهنگ ...
  • «مقرنس کاری». وب‌گاه صنایع دستی ایران و اصفهان. بازبینی‌شده در ...
  • انصاری، جمال. هنر مقرنس‌سازی در آثار معماری ایران، مجله موزه‌ها، ... (مقاله ژورنالی)
  • زمانی، عباس. مقرنس تزئینی در آثار تاریخی ایران، هنر و ...
  • زمانی، عباس. مقرنس تزئینی در آثار تاریخی ایران، هنر و ...
  • زمانی، عباس. مقرنس تزئینی در آثار تاریخی ایران، هنر و ...
  • زمانی، عباس. مقرنس تزئینی در آثار تاریخی ایران، هنر و ...
  • زمانی، عباس. مقرنس تزئینی در آثار تاریخی ایران، هنر و ...
  • Lengland Thames and Hudson)1980 Alexander Pap adoup ouloe, Islam and ...
  • Lengland Thames and Hudson)1980 Alexander Pap adoup ouloe, Islam and ...
  • Lengland Thames and Hudson)1980 Alexander Pap adoup ouloe, Islam and ...
  • «مقرنس‌کاری». وب‌گاه صنایع دستی ایران و اصفهان. بازبینی‌شده در ۲۶ ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.