بررسی نکاح موقت در فقه عامه و فقه امامیه

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,057

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HCHCONF02_016

تاریخ نمایه سازی: 16 مرداد 1399

چکیده مقاله:

بحث اصلی پژوهش بررسی دیدگاه های فقه امامیه و فقه عامه در مورد نکاح موقت می باشد.مجموع انجام شدهنشان می دهد که هردوی فقه های امامیه و عامه در مورد اصل وجود نکاح موقت در زمان پیامبر اتفاق نظردارند.نکاح موقت در گذشته نسخ نشده است بلکه توسط خلیفه دوم یعنی عمرابن خطاب منع گشته است.ازدواجموقت در تاریخ ایران شکل ها و کارکردهای متفاوتی داشته است گرچه این نوع نکاح در میان مردم ایران هیچگونه مقبولیتی نداشته اما پاربرجا مانده است. در واقع نکاح موقت با توجه به شرایط فعلی جامعه به نیازهای فردیمانند نیاز جنسی و تولیدمثل، نیاز به امنیت و معیشت و نیازهای اجتماعی مانند حل مسئله، وراثت، تحکیم روابطاجتماعی و برقراری پیوند اجتماعی به گونه ای مشروع پاسخ داده استکه مانع از ازدواج سفید گردد.در این پژوهشبه آثار نکاح موقت اشاره شده و با منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده و یافته های پژوهش تاکید بر این مسئلهاست که باید نهادی پویا برای رسیدگی و راهنمایی به این امر تاسیس شود که هم راهنمایی های لازم و هم نظارتکافی داشته باشد تا مورد استفاده های نااهلان قرار نگیرد که دیدگاه جامعه را نسبت به این ازدواج شرعی خرابکنند و بلکه بسترهای لازم بر این امر فراهم شود تا کسانی که نمی توانند ازدواج دائم نمایند به این ازدواج رویآورده و مانع فحشاو فساد و هوسبازی و ازدواج سفید در جامعه گردید.به امید آنکه در این حکم الهی آنگونه کهشایسته است استفاده شود.

نویسندگان

فرزانه سلیمی

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق خانواده

حسین دائمی

دکترای ادبیات عرب، مدرس دانشگاه