فرهنگ ایرانی، هویت معماری بررسی تغییرات مفاهیم هویت معماری فرهنگ مدار از سنتی به مدرن در ایران
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 874
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
HIAP01_031
تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394
چکیده مقاله:
فرهنگ هر سر زمینی نشانه ای از غیرت و همت آن ملت و سر زمین بوده است انسان همواره در تکاپو بوده تا چیزهایی که را که به عنوان اصل وملاک در حیطه سرزمینی خود در اختیار دارد از دست ندهد و فرهنگ مهمترین اصل و ملاک برای هر انسانی بوده است مفاهیم فر هنگی در هر جامعه ای شالوده و اساس فعالیت های آن جامعه را تشکیل می دهد و در خور زمان بسته به اعتقادات و عقاید مردمی دستخوش تغییر بوده است و معماری که نیاز انسان به مساله سکونت را بر طرف می کند با توجه به این تغییرات خواسته یا ناخواسته دستخوش تغییرات بوده است. در کل در طول سیر از دوران سنتی به مدرن همراه با به وجود آمدن مدرنیسم خدا محوری در هویت انسانی جای خود را به انسان محوری می دهد تفکرجامعه گرایی جای خود را به فرد گرایی می دهد و برای هر فرد خود مهم می شود تا جامعه در نتیجه فرهنگ اجتماعی انسان کمرنگ تر و فرهنگ فردی و انفرادی در و جود او تقویت می شود. انسان سکولار که بر خلاف انسان مذهبی نسبت به آینده جهان خوش بین نیست عقیده ونظر ش در دانش معماری او نیز تاثیر می گذارد هویت معماری فرهنگ مدار بر پایه عقده و نظر انسان تغییر می کنند و نوعی فرهنگ سوکولار جایگزین فرهنگ دین مدار در معماری می شود در این تحقیق به طور خلاصه به بررسی این تغییرات پرداخته شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مرتضی حسنی کبوترخانی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمان
پرویز پورامین زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :