جایگاه معناگرایی در شکل گیری سلسله مراتب مسجد امام اصفهان

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,195

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP01_056

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394

چکیده مقاله:

هنر ایرانی همواره در پیوند با روح اسلامی متضمن حقایقی است . از این رو با توجه به اینکه دوران صفوی بستر مناسبی برای شکوفایی و رشد هنراسلامی ایرانی در همه زمینه ها را فراهم نموده است .معماری این دوره نیز تجلیگاه معنا است هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ سازماندهی و فضایی. طریقت که یکی از عوامل مهم در فراگیر شدن تشیع در عصر صفوی است و به لحاظ نظری و عملی ریشه در قرآن و سنت دارد ، به طی کردن مراتب برای رسیدن به حضرت حق تاکید دارد و به عبارتی اصل سلسله مراتب نوعی تلاش برای تداعی گذار از دنیای خاکی به ماوراء است که از اصول بنیادین هنرهای سنتی است که بارزترین جایگاه بروز آن مسجد است . مسجد امام اصفهان، یکی از مساجد شاخص در این دوره و نمودی از تبلور اندیشه و هنر محسوب می شود .لذا در این مقاله سعی شده جایگاه و تاثیر معناگرایی بر شکل گیری سلسله مراتب در مسجد امام اصفهان با توجه به این تفکر پرداخته شود. روش تحقیق براساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی و به صورت توصیفی و تحلیلی است ،که در نتیجه به تاثیر تفکرات معناگرایانه در شکل گیری سلسله مراتب در مساجد این دوره پرداخته خواهد شد . در واقع سلسله مراتب در مسجد امام آفرینش بی نظیری از مراتب است که تداعی گر طلب سالک تا عروج انسان و پیوستن او به حضرت حق و محو شدن در وجود اوست که مستقیما از تفکر طریقت نشات گرفته است .

کلیدواژه ها:

معناگرایی – سلسله مراتب – صفویه – اصفهان – مسجد امام

نویسندگان

مژگان بیغمی

دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی پردیسان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اردلان، نادر، بختیار، لاله (1380) _ "حس وحدت" ، ترجمه ...
  • کروچه، بندتو (1367)" کلیات زیباشناسی، " ترجمه فواد روحانی _ ...
  • نصر، سید حسین(1380)، " معرفت و امر قدسی "، ترجمه ...
  • نصر، سید حسین (1384)، " آرمان ها و واقعیت های ...
  • انصاری، مجتبی، اخوت، هانیه السادات، هانیه السادات، ملایی، معصومه (1387)، ...
  • محمدیان منصور، صاحب (1386) _ "سلسله مراتب محرمیت در مساجد ...
  • نصر، سید حسین(1375) _ "هنر و معنویت اسلامی"، ترجمه رحیم ...
  • تقوایی، ویدا (1386)، 2 نظام فضایی پنهان معماری ایرانی و ...
  • نقی زاده، محمد (1378)، احکمت سلسله 22 ...
  • فلامکی، محمد منصور (1387) _ "ریشه ها و گرایش های ...
  • خاتمی، محمود (1390) _ "پیش درآمد فلسفه ای برای هنر ...
  • سلطان زاده، حسین _ (1372)، ، " فضاهای ورودی در ...
  • نوایی، عبدالحسین و غفاری فرد، عباسقلی (1381)، "تاریخ تحولات سیاسی، ...
  • امزاوی، میش ل .م (1368)، "پیدایش دولت صفوی در ایران ...
  • استیرلن، هانری (1377)، " اصفهان تصویری از بهشت "، ترجمه ...
  • بلخاری قهی، حسن (1388) _ " مبانی عرفانی هنر و ...
  • کاپن، دیوید اسمیت (1382) _ ا، " مبانی نظری معماری ...
  • بدوی، عبدالرحمن _ (1917)، تاریخ تصوف اسلامی : از آغاز ...
  • زرین کوب، عبدالحسین، (1377)، " ارزش میراث صوفیه"، چاپ هشتم ...
  • Taliaventi, Ivo(1 976)Violet-Le -Duc, E LA Cultur Architectonica Dei Revivals ...
  • نمایش کامل مراجع