رمزگشایی از هندسه و تناسبات در معماری ایرانی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,561

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP01_059

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394

چکیده مقاله:

تناسبات مفهومی ریاضی است که در هنرهای تجسمی بر رابطه مناسب اجزا با یکدیگر و با کل اثر دلالت دارد. کاربرد تناسبات به دلیل ایجاد زیبایی بصری از اهمیتی ویژه برخورداراست و تقریبا همه آثار هنری براساس نوعی تناسب بوجود آمده اند. هدف بنیادی کلیه نظریه های هنری درباره تناسبات، پدید آمدن نظم و سامان دهی میان بخش های مختلف یک اثر می باشد بطوریکه برای بیننده در یک رشته تجربیات پیوسته، پدیدآورنده حس زیبایی شود. این تحقیق بر پایه شناخت و اهمیت یکی از انواع تناسباتی است که در عموم سیستم های منظم هستی درجریان است. این تناسب که در اندازه ها از قوانین مختص عدد طلایی پیروی می کند براین اساس تعریف می شود: در یک پاره خط تقسیم شده به دو قسمت، نسبت قسمت بزرگتر به کوچکتر، مثل قسمت بزرگتر به کل می باشد. در کتب هنری، خواستگاه و ملجا این نسبت، یونان و مکتب کلاسیک عنوان شده است. اما با تحقیقات صورت گرفته متخصصان امر مشخص شده که در بسیاری از بناهای تاریخی ایران نیز بهمنظور دستیابی به زیبایی بصری بیشتر، از گذشته های دور از این تناسبات استفاده می شدهاست. این عدم آگاهی نسبت آثار معماری ایران، نویسنده را برآن داشت که به منظور شناساندن بیشتر معماری بومی ایران و فراهم آوردن زمینه ورود آن به عرصه رقابت های جهانی و علمی، گذری به تناسبات بناهای چندین سده از معماری ایران داشته باشد. لذا سوال اصلی تحقیق نحوه کاربرد تناسب طلایی در معماری ایرانی می باشد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که از طریق مطالعات کتابخانه ای و اطلاعات نرم صورت گرفته است. بناهای تحلیل شده براساس گونه و دوره های مختلف ساخت برگزیده شده که گستردگی استفاده از این هندسه را نمایان می سازد. کاخ عالیقاپو، مسجد جامع ورامین، مسجد نیریز، رباط شرف، مقبره ابن سینا، پل ورسک و قلعه دالاهو از جمله این بناهای بررسی شده می باشند.

نویسندگان

فاطمه رجبی

هیئت علمی دانشگاه پیام نور مربی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور تهران رشته مرمت بناهای تاریخی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • نقره کار، عبدالحمید(1389: مبانی نظری معماری؛ تهران، دانشگاه پیام نور ...
  • پیرنیا، محمدکریم(1383)، تدوین غلامحسین معماریان، سبک شناسی معماری ایرانی، تهران، ...
  • پور احمدی، یوسفی، سرابی، مجتبی، مجتبی، مهدی(1390)، نسبت طول به ...
  • Khakzad , Ahmadian , Hassanzadeh , Mohammad reza, Hourakhsh, Maryam(20 ...
  • Obara , Samuel(2000) , Golden Ratio in Art and Architecture, ...
  • نمایش کامل مراجع