تعریف صورت هنر با بررسی خلاقیت های مطلق و نسبی و خلاقیت از معنا به ماده وخلاقیت آزاد

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,049

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP01_219

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394

چکیده مقاله:

به گفته تیتوس بور کهات ،هنر اساسا صورت است.این سخن ممکن است در نظر نخست تعجب بر انگیز باشد ،زیرا عادت ما بر این است که صورت و معنی و ظاهر و باطن را در مقابل یکدیگر قرار دهیم ،این را اعتبار بدانیم وآن را بی اعتبار . ولی در نگرش متا فیزیکی چنین نیست در اینجا صورت از همان اهمیتی برخوردار است که معنی . بی وجود صورت ، معنی امکان جلوه گری نمی یابد ،چه در هستی و چه در اثر هنری . پس نه صورت ، صوری است و نه ظاهر ، ظاهری . به همین خاطر هرگز نباید اهمیت فراوان صورت را نادیده گرفت که تنها راه ممکن برای مواجهه با بیصورت محض است. . بی اهمیت شمردن صور نتیجه نفهمیدن معنایی است که در مابعد الطبیعه سنتی مد نظر است. در بنیاد این اشتباه به غلط صورت را به جای محدودیت حد شیء می گیرد و فکریااندیشه به معنای ذهنی کلمه را چیزی مهمتر از صورت می انگارد.نوشتار حاضر سعی بر آن دارد تا اولا تعابیر و فرایندهای ذهنی ای را که به نحوی ناظر به صورت و معنا می باشند معرفی نموده و دوم ،اهمیت و تاثیر آنهارا در اشاعه و ارتقا فرهنگ و دیدگاههای عمومی و بیان معنا و محتوا در تحت تعریفهای مختلف از صورت بیان نماید .وسوم، این پژوهش سعی در تعریفی از صورت )هنر( دارد که با تعاریفی که از خلاقیت خلاقیت های مطلق و نسبی و خلاقیت از معنا به ماده وخلاقیت آزاد به بررسی صورت می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش به صورت تفسیری توصیفی میباشد .بخش عمده ای از پژوهش حاضر براساس مطالعات کتابخانهای تنظیم – شده است. این مطالعات و دادههای اولیه پژوهش را تکمیل کرده و بستری فراهم آورده اند که نتایج نهایی پژوهش متکی بر آنها است

نویسندگان

فاطمه خسروی لقب

دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات بوشهر،گروه معماری ،بوشهر، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • -مدپور، محمد _ 1374، تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی، ...
  • -دهخدا، علی اکبر، 1377، لغتنامه دهخدا -جلد 14، دانشگاه تهران ...
  • -فروم، اریش، 1349، زبان از یاد رفته، تهران انتشارات مروارید. ...
  • -یونگ، کارل گوستار، چهار صورت مثالی _ ترجمه پروین فرامرزی، ...
  • -یونگ، کارل، 1352، انسان و سمبولهایش، تهران _ انتشارات امیر ...
  • -گنون رنه، 1382، کلمه و نماد، فرزانه طاهری، فصلنامه خیال، ...
  • -I8] نصر، حسین، 1380، مترجم انثاالله رحمت، معرفت _ معنویت، ...
  • - نیوتن، اریک، 1375، معنی زیبایی _ ترجمه پرویز مرزبان، ...
  • نصر، سید حسین _ 1375، هنر و معنویت، ترجمه ی ...
  • -مطهری، مرتضی، 1367، مساله شناخت، تهران، انتشارات صدرا، ص . ...
  • -بورکهارت، تیتوس، 1376، هنر مقدس، ترجمه ی جلال ستاری، تهران، ...
  • -شفیعی کدکنی، محمد رضا، 1350، صور خیال در شعر فارسی، ...
  • -سروش، عبدالکریم، 1380، اخلاق خدایان، تهران، طرح نو. ...
  • دیبا، داراب، 1378، حصول زبانی نو برای معماران ایران، مجله ...
  • -شایگان، داریوش 1372، در جستجوی فضاهای گمشده _ نامه فرهنگ، ...
  • -رامین، جهانبلگو، 1377، شوپنهاور و نقد عقل کانتی، تر جمه ...
  • کیوی، پیتر، 1380، فلسفه های هنر، جستارهای درباره تفاوتها . ...
  • _ محمدبن علی، 1378رساله اصطلاحات الصوفیه-ا محیی‌الدین، ترجمه شهاب‌الدین یحیی ...
  • مطهری، مرتضی، 1369، مقدمه بر جهان بینی اسلامی، تهران: سازمان ...
  • -کربن، هانری، 1372، تاویل قرآن و حکمت معنوی اسلام، در ...
  • نمایش کامل مراجع