CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

تاثیر متقابل موسیقی مذهبی و معماری عصر قاجار در تحول فضا های جمعی نمونه موردی: تکیه دولت تهران

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۹ | تعداد نمایش خلاصه: ۴۳۴ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: HIAP01_222
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۶۳۰.۱۸ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۹ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۹ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله تاثیر متقابل موسیقی مذهبی و معماری عصر قاجار در تحول فضا های جمعی نمونه موردی: تکیه دولت تهران

  فرزین حق پرست - استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز
  شبنم مظلوم برهان - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز
  حمزه پیربابایی - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز

چکیده مقاله:

در دوره قاجار با شروع حکومت ناصرالدین شاه و روابط اقتصادی و فرهنگی ایران با کشور های اروپایی و تحولاتی چون سفر شاهان قاجار به اروپا، اعزام دانشجویان به خارج از کشور و تاسیس دارالفنون، زمینه تاثیرپذیری ایران از فرهنگ غربی فراهم آمد. ناصرالدین شاه که در مسافرتهایش به اروپا با تئاترها و سالنهای نمایش آنجا آشنا شده و چنین نمایشهایی مورد پسندش واقع شده بود، دستور به ساخت مکانی داد که نمایش های بزرگ در آن برگزار شود، این مکان بعد ها به تکیه دولت معروف گشت که با شکوه ترین تعزیه ها در آن برگزار می شد. شاهزادگان و بزرگان و اشراف دولت هم به پیروى از شاه، هر یک مجالس تعزیهخوانى بهراه انداختند. رفتهرفته در هر محله و گذر بزرگ تهران تکیههایى ساخته شد که مخارج آن را ساکنان هر محل فراهم مىکردند. این آغازی بود بر ایجاد بنا هایی برای جا دادن تعداد افراد زیادی که به منظور تماشای تعزیه یا نمایش و اپرا گرد هم جمع می آمدند. چرا که پیش از آن رسم نبود نمایش و موسیقى را براى توده مردم عرضه کنند و موسیقى تنها در مجالس خلوت اهل فن مطرح مىشد . معماری ایرانی نیز همچون فرهنگ و سایر هنر ها در این دوره از غرب تاثیر پذیرفت و بخصوص در ساخت بنا هایی چون تکیه ها، تماشاخانه های غربی الگو قرار گرفت. در این مقاله با روش توصیفی تاریخی، ابتدا به بررسی موسیقی عصر قاجار و نیازی که در آن دوره برای ایجاد فضا های جمعی پدید آمد پرداخته شده است، سپس پاسخ هایی که معماری آن عصر به این نیاز داد و پیشینه و جایگاه تکیه ها و نمایشخانه های در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. بنای تکیه دولت تهران به عنوان نمونه موردی این پژوهش، مورد تحلیل فضایی و کالبدی معماری قرار گرفته است

کلیدواژه‌ها:

موسیقی مذهبی ، معماری قاجاری ، فضا های جمعی ، تکیه دولت

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-HIAP01-HIAP01_222.html
کد COI مقاله: HIAP01_222

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حق پرست, فرزین؛ شبنم مظلوم برهان و حمزه پیربابایی، ۱۳۹۳، تاثیر متقابل موسیقی مذهبی و معماری عصر قاجار در تحول فضا های جمعی نمونه موردی: تکیه دولت تهران، اولین کنگره بین المللی افق های جدید در معماری و شهرسازی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس دانشکده هنر و معماری، https://www.civilica.com/Paper-HIAP01-HIAP01_222.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (حق پرست, فرزین؛ شبنم مظلوم برهان و حمزه پیربابایی، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (حق پرست؛ مظلوم برهان و پیربابایی، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • راهگانی، روح انگیز، ۱۳۷۷. تاریخ موسیقی ایران، انتشارات پیشرو: تهران ...
  • I۲] مشحون، حسن، ۱۳۵۰. موسیقی مذهبی ایران، سازمان جشن فرهنگ ...
  • آرین پور، یحیی، ۱۳۷۲.از صبا تا نیما، زوار:تهران ...
  • مستوفی، عبدالله، ۱۳۸۴. شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی و ...
  • I۵] بنجامین، گرین ویلر، ۱۳۶۳، ایران و ایرانیان، ترجمه رجیم ...
  • کوهستانی نژاد، مسعود، ۱۳۸۷. "درامدی بر تکیه های دولتی عصر ... (مقاله ژورنالی)
  • یوسف زاده، آمنه، ۱۳۷۸. "نگاهی به وضع موسیقی در دوره ... (مقاله ژورنالی)
  • الگار، حامد، ۱۳۵۹. نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت، ترجمه ...
  • ساریخانی، مجید، ۱۳۸۴. "بررسی باستان شناسی معماری دوران قاجار"، جلوه ...
  • اعتصام، ایرج، ۱۳۷۴. "بررسی تطبیقی معماری وشهرسازی معاصر ایران و ... (مقاله کنفرانسی)
  • خسروی، محمدباقر، ۱۳۷۷. "معماری ایران در دوره قاجار"، فصلنامه هنر، ... (مقاله ژورنالی)
  • سلطانزاده، حسین، ۱۳۷۵. معماری کلاسیک، دفتر پژوهش های فرهنگی:تهران ...
  • امین زاده، بهناز، ۱۳۷۸. "حسینیه ها و تکایا بیانی از ... (مقاله ژورنالی)
  • مشحون، حسن، ۱۳۸۸. تاریخ موسیقی ایران، نشر نو : تهران ...
  • هوماتی راد، مرضیه، صفایی پور، هادی، متولی امامی، سید هادی، ...
  • و ۱۸ دی ماه ۱۳۹۳، تهران ...
  • بزرگ نیا، زهره، ۱۳۸۴. "تکایا در بافت قدیم شهر بابل"، ...
  • پورکریم، هوشنگ، ۱۳۸۱. "تزیین تکیه ها در دهه ماه محرم"، ...
  • پورمند، حسن علی، لزگی، سید حبیب الله، ۱۳۸۷. "تکیه دولت"، ...
  • ابطحی، سیدعلی رضا، کامرانی فر، احمد، شریفی نیا، مائده، ۱۳۹۰. ...
  • فروغ، مهدی، ۱۳۴۲. "تکیه دولت"، مجله هنر و مردم، شماره ... (مقاله ژورنالی)
  • I۲۲] کرزن، جرج ناتایل، ۱۳۴۹. ایران و قضیه ایران، ترجمه: ...
  • اورسول، ارنست، ۱۳۵۲. سفرنامه اورسل، ترجمه علی اصغر سعیدی، تهران ...
  • I۲۴] نجمی، ناصر، ۱۳۷۵. دارالخلافه تهران در یک _ سال ...
  • I۲۵] سرنا، کارلا، ۱۳۶۳. مردم و دیدنی های ایران، ترجمه: ...
  • ذکاء، یحیی، ۱۳۴۹. تاریخچه ساختمان های ارگ سلطنتی تهران و ...
  • ریاحی، محمدامین، ۱۳۴۷. "هنرهای زیبا در ایران امروز"، مجله هنر ... (مقاله ژورنالی)
  • ل اوبن، اوژن، ۱۳۶۲. ایران امروز، ترجمه : سعیدی، علی ...
  • شهری، جعفر، ۱۳۷۰. تهران قدیم، انتشارات معین: تهران ...
  • منصوری فرد، محسن، ۱۳۷۴. مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و ... (مقاله کنفرانسی)
  • _ هدایت، مهدیقلی، ۱۳۶۳. خاطرات و خطرات، زوار: تهران ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۱۳۲۱
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.