بررسی و نقد شیوه های بازنمایی در نرم افزارهای تجاری طراحی معماری بازشناسی ساختار روایی مینیاتور برای کاربرد در رسانه های دیجیتالی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 583

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP01_255

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394

چکیده مقاله:

ما از رسانه ها و ابزار های آنالوگ و دیجیتالی در ادراک، طراحی و ارایه پدیدهها استفاده میکنیم. هر رسانه متناسب با قابلیت ها، محدودیت-ها، و ساختار خود دامنهای از امکانات و فرصتها دارد که تنها نوع خاصی از ایدهها را میتواند بازنمایی کند. متدوالترین نوع استفاده از فناوریهایدیجیتالی، طراحی به کمک نرم افزارهای تجاری طراحی معماری است. شیوه بازنمایی در این نرمافزارها اغلب مبتنی بر ژرفنمایی (پرسپکتیو) می-باشد. در این مقاله از روش فراتحلیل و مطالعات کتابخانهای استفاده شده است. این مقاله با نقد و بررسی ریشههای فلسفی و زمینههای شکلگیری ژرفنمایی، آنرا با ساختار روایی مینیاتور مقایسه کرده و در نهایت نشان خواهد داد، چگونه بازنمایی به شیوه مینیاتور همبستگی بیشتری با سازمان فضایی معماری ایرانی دارد. ژرفنمایی متاثر از دوگانهانگاری ذهن- واقعیت دکارتی و دوره رنسانس، در پی بازنمایی عالم محسوس آنگونه که هست و از نگاه ناظر می- باشد. در این شیوه یک نقطه دید و چند گریز عمق را به تصویر میکشند. ازین جهت موقعیت اجسام، ترکیب کلی و فرم بصری اهمیت مییابد. در مینیاتور محتوی بیان عالم مثال است. بدین دلیل برای به تصویر کشیدن پدیدهها آنگونه که باید باشند ، از چند نقطه دید استفاده شده، دیوارها برای غلبه بر عمق شفافند، سطوح جانبی گسترده شده؛ کف، دیوار و سقف همزمان تصویر می شوند. جزء-فضاها بصورت کامل و کل بنا ناتمام و حاصل ترکیب میان اجزاء است، کل با درک جزء به جزء فضاها تجربه میشود، نمایش درون- بیرون فضا بر ارتباط تاکید میکند. این شیوه ی بازنمایی در مینیاتور تناسب بیشتری با سازمان فضایی معماری ایرانی که مبتنی بر جزء- الگوواره های فضایی و طراحی کل بنا از طریق بسط عملکردی، نوری و بصری این اجزاء به یکدیگر میباشد، دارد. . نتایج این پژوهش میتواند با هدف بهبود طراحی به کمک رایانه در تناسب با معماری ایرانی، از طریق پیادهسازی ساختار روایی مینیاتور در محیط های برنامهنویسی بکارگرفته شود.

نویسندگان

سیدامیر حسینی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • بیکن، ادموند، 1376، "طراحی شهرها: تحول شکل شهر از آتن ...
  • پالاسما، یوهانی، 1389، "چشمان پوست: معماری ادراکات حسی"، ترجمه رامین ...
  • هرست هاوس، رزالین، 1388، "مجموعه مقالات زیبایی شناسی و فلسفه ...
  • فروتن، منوچهر 1389، "زبان معمارانه نگاره های ایرانی"، نشریه هویت ...
  • گودرزی، مصطفی، کشاورز، گلناز 1368، بررسی مفهوم زمان و مکان ...
  • فروتن، منوچهر 1384، "درک نگارگران ایرانی از ساختار فضا معماری ...
  • دامیار، سجاد، ناری قمی، مسعود، 1391، "مطالعه ی تطبیقی مفهوم ...
  • تقوائی، ویدا، 1389، "از چیستی تا تعریف معماری"، نشریه هویت ...
  • فرمحمدی، سوسن، 1388، "ضرورت درک "سرشت فضای معماری" با استناد ...
  • تقوائی، ویدا، 1386، "نظام فضایی پنهان معماری ایرانی و ساختار ...
  • حائری، محمدرضا، 1388، "نقش فضا در معماری ایران"، دفتر پژوهشهای ...
  • Bakarman, ahmed Abdullah 2002 "architectural learning tools". PHD Diss, University ...
  • Bermudez Julio, King, Kevin, 2000. "Media_ interaction and design process: ...
  • McCullough, M. 1996. Abstracting Craft. The Practiced Digital Hand, The ...
  • Berbert، Daniel, 1994. "AEritical Analsis of Design Processes and Media: ...
  • Stellingwerf, Martijin. 2005. Virtual Context, PhD Thesis, Netherlands, TuDelf University. ...
  • DeLaura, Louis, 1997. _ 9ldWinein _ Wine Skins :Arch itecture, ...
  • Representation :ACADIA، 97 Conference Proceedings, pp 73-82 ACADI, Quebec City ...
  • نمایش کامل مراجع