نور در مسجد شیخ لطفالله افزایش حس معنویت

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,828

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP01_276

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394

چکیده مقاله:

نور یکی از عناصر مهم در معنا بخشی فضای عبادی مساجد محسوب گشته و نقش آن در مساجد تاکیدی بر اصل تجلی خداوند در هستی است. در واقع نور، جمال خداوند را در بطن فضا متجلی میسازد و به عنوان یکی از عناصر مقدس و معنوی در مساجد همچون پلی میان عالم ماده و معنا عمل میکند. نور در مسجد شیخ لطفالله بارزترین عنصری است که به عنوان نمودی از عالم ملکوت، نقش انفصال آدمی از عالم مادی و اتصال به عالم معنا داشته و با ویژگیهایی همچون فضاسازی و سیالیت، نوعی کشش در نمازگزار ایجاد کرده و او را به سوی نورالانوار جذب می- کند. متاسفانه در معماری مساجد معاصر نور جایگاه معنوی خود را از دست داده است. مساجدی که در گذشته با اتکا به مبانی ایمانی، حکمی و عرفانی بنا میشدند، به کالبدهایی صرفاً فیزیکی و بیهویت بدل شدهاند. این امر در نتیجه گسیختگی معماری مساجد امروزی از اندیشههای معنوی گذشتگان و نیز استفاده بدون تامل از عناصر بصری مساجد گذشته و بیتوجهی به لایههای معنوی و معرفتی حاصل شده است. پژوهش حاضر با تاکید بر تعیین تاثیر نور در افزایش حس معنویت مساجد درصدد است راهکاری ارائه دهد که طراحی مساجد معاصر با رویکردی به ارزش- های نهفته و معنوی در معماری ایرانی - اسلامی صورت پذیرد. این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی براساس مطالعات کتابخانهای و اسنادی به واکاوی مفاهیم معنوی حضور نور در مسجد شیخ لطفالله پرداخته تا چشم اندازی جامع از مفاهیم عالی حضور نور در جهت ایجاد فضاهایی منطبق با نیازهای معنوی فرا راه انسان معاصر قرار دهد. نتایج پژوهش نهتنها حاکی از حضور حکیمانه و کمالگرای عنصر نور در مسجد شیخ لطفالله، بلکه نشانگر اهداف متعالی حضور نور در جهت آفرینش جلوههایی بدیع در جهت معنویتبخشی به مسجد و پاسخگویی به نیازهای معنوی نمازگزاران بوده است

نویسندگان

مرتضی شجاری

دانشیار دانشگاه تبریز

الناز ابی زاده

دانشجوی دکتری معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • سهروردی، شهاب الدین، (1397ه)، حکمه الاشراق، مجموعه مصنفات ج: 2 ...
  • آاردلان، نادر، بختیار، لاله، (1380)، حس وحدت سنت عرفانی در ...
  • توسلی، محمود، (1374)، مفهوم فضا در مسجد شیخ لطف الله ...
  • زرگر، اکبر، (1386)، راهنمای معماری مسجد، تهران، شورای عالی شهرسازی ...
  • اولیا، محمدرضا، (1378)، مقدمه‌ای بر نیایش و آفرینش فضا، مجموعه ...
  • شاطریان، رضا، (1390)، تحلیل معماری مساجد ایران، تهران، نورپردازان، ص ...
  • مددپور، محمد، (1371)، حکمت معنوی و ساحت هنر، تهران، سروش، ...
  • شهرزوری، شمس‌الدین محمد، (1380)، شرح حکمه الاشراق، تصحیح حسیت ضیائی ...
  • لهروی، محمد شریف نظام الدین احمد بن هروی، (، (1358 ...
  • ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1383)، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه ...
  • ابن عربی، محی‌الدین، (1972)، الفتوحات المکیه، چاپ عثمان یحیی، القاهره، ...
  • شجاری، مرتضی، (1388)، خدا و آفرینش در فلسفه و عرفان ...
  • عارفعلی محمدعلی بن عبدالخالق، (1313ش.) دیوان عبرت نائینی مصاحبی، تهران، ...
  • آبورکهارت، تیتوس، (1365)، هنر اسلامی، زبان و بیان، (م، رجب‌نیا)، ...
  • بلخاری‌قهی، حسن، (1388)، مبانی عرفانی هنر و معماری‌اسلامی، تهران، سازمان ...
  • پیرنیا، محمدکریم، (1382)، سبک‌شناسی معماری ایران، تهران، ...
  • پوعبدالله، حبیب‌الله، (1389)، حکمت‌های پنهان در معماری ایران، تهران، کلهر، ...
  • درطریقت نور؛تجلّی سوره ی نوردر مسجد شیخ لطف الله [مقاله کنفرانسی]
  • راغب‌اصفهانی، (1416ه ق)، مفردات‌الفاظ القرآن، دمشق، بیروت؛دار القلم، دمشق، ص ...
  • طباطبائی، سیدمحمد حسین، (1374)، ترجمه تفسیرالمیزان، جلد پانزده، تهران، فرهنگ ...
  • دهخدا، علی‌اکبر، (1348)، لغتنامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، ص .857 ...
  • عمید، حسن، (1381)، فرهنگ عمید، تهران، امیرکبیر، ص 1049و .1056 ...
  • آفراهیدی، خلیل بن احمد، (1405 ق)، کتاب‌العین، تحقیق مهدی مخزومی ...
  • مجموعه عکس‌های شخصی نگارنده ...
  • Nasr, Seyyed Hossein 1987, Islamic art and spirituality , State ...
  • نمایش کامل مراجع