نشانه شناسی نقوش تسیینات سر در خانه های دزفول و شوشتر

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 716

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP01_333

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394

چکیده مقاله:

معماری سنتی ایران سرشار از نظامات هماهنگ و استواری است که در طول تاریخ منشا خلق آثار گرانقدری در گستره فرهنگ و هنر بوده است . این نظامات که بازتابی از درک هنرمندان این سرزمین از نظامات کیهانی بوده ، از مهمترین بنیانهای شکل دهنده به معماری ایرانی بشمار میرود. کاربرد علم اعداد و هندسه در شکل دهی به کلیت و همچنین اجزا گوناگون معماری ایرانی همچون راهی برای تعین فهم هنرمندان و معماران ایرانی از قانونمندیهای جهان پیرامونشان بوده است بکارگیری اشکال و فرمهای هندسی صرفا در عرصه فرم و شکل قابل توصیف نیستند بلکه این اشکال و فرمها برتا باننده واقعیاتی هستند که درک آن تنها از راه تاویل آنها به عالم مثال و سرانجام به حقیقت مطلق امکانپذیر می باشد از این رو هر یک از نمونه های فوق نشانه و مظهری بر دلالتهای اعتقادی و مذهبی طراحان و سازندگانشان می باشند . از جمله موارد کاربرد اعداد و هندسه می توان به تزیینات آجرکاری اشاره نمود که نمونه های بارز آن در شهرهای دزفول و شوشتر به شیوه ای هنرمندانه قابل مشاهده است . در این مقاله که تلاشی با هدف نشانه شناسی این تزیینات است از نگاهی نظری و نظریه ای به بازشناسی نمادها و یافتن مفاهیم پنهان آنها پرداخته شده است و در پایان به بررسی یکی از این نمادها ، چلیپا که از جمله نشان واره هایی است که سابقه طولانی در فرهنگ ما دارد و معانی و مفاهیمی که این نماد در دل خود نهفته و بیان می کند می پردازیم

نویسندگان

مهرنوش میرسالاری

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان

علیرضا قلی نژادپیربازاری

عضو هیات علمی ، پصوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور،

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • سلطان زاده، حسین، مقاله فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، ...
  • محمودی، مهنوش و چاییده، علی(1389)، «مقاله کاربرد ریاضیات در معماری ...
  • «لغت نامه دهخدا»، دانشگاه تهران، تهران، 10158 .1377 ...
  • رفیعی سرشکی، بیژن (1381)، «فرهنگ مهرازی (معماری ایران)»، مرکز تحقیقات ...
  • فلاح فر، سعید(1379)، «فرهنگ واژه های معمازی سنتی ایران»، کامیاب، ...
  • رفیعی سرشکی، بیژن (1381)، «فرهنگ مهرازی (معماری ایران)»، مرکز تحقیقات ...
  • امام شوشتری، محمدعلی، «مجله باستان شناسی و هنر ایران»، شماره ...
  • کیانی، محمدیوسف (1376)، «تزیینات وابسته به معماری ایران، دوره ی ...
  • نعیما، غلام رضا(1376)، «دزفول شهر آجر».سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.31 ...
  • _ 1]داندیس، دونیس.آ (1380)، «مبادی سواد بصری»، ترجمه مسعود سپهر، ...
  • صارمی، علی کبر (1376)، «ارزش های پایدار در معماری ایران»، ...
  • محمودی، مهنوش و چاییده، علی(1389)، «مقاله کاربرد ریاضیات در معماری ...
  • نعیما، غلامرضا، دزفول شهر آجر(1376) _ _ میراث فرهنگی، تهران.52-54 ...
  • معنوی راد، میترا(1385)، «شناخت و تحلیل نشان تصویری»، نشریه هنرهای ...
  • بلخاری قهی، حسن(1384)، «جایگاه کیهان شناسی دایره و مربع در ...
  • آردلان، نادر و بختیار، اله(1380)، «حس وحدت»(سنت عرفانی در معماری ...
  • 1]بختورتاش، نصرت الله(1380)، «نشان رازآمیز»(گردونه خورشید یا گردونه مهر)، چاپ ...
  • اسفندیاری، آپه نا(1387)، چلیپا رمز انسان کامل، پژوهش در فرهنگ ...
  • آگرابار، الک (1379)، «شکل گیری هنر اسلامی»، ترجمه مهرداد وحدتی ...
  • تینگهاوزن، ریچارد و گرابار، الک (1378)، «هنر و معماری اسلامی»، ...
  • آنجیب اوغلو، گل رو(1379)، «هندسه و تزیین در معماری اسلامی»، ...
  • F.de Saussure (1983), Course in General ...
  • نمایش کامل مراجع