CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

نگاه فلاسفه مسلمان به آرمان شهر اسلامی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۸ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۲۵ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: HIAP01_362
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۷۴.۲۶ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۸ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۸ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله نگاه فلاسفه مسلمان به آرمان شهر اسلامی

  هادی استوار - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

چکیده مقاله:

نیرویی که همواره انسان را به تفکر، کشف، کنجکاوی، ابتکار و خلق مادی و معنوی وا داشته است، آرمان خواهی اوست، که مهمترین عامل پویایی و تعامل بشر بوده و موجب شده که او در طبیعت و زندگی ساکن نشود. آرمان شهر، مدینه فاضله و یا اتوپیا به معنای لامکانی، سرزمینی که دغدغه زندگی طبیعی در آن جایی ندارد. عدل یکی از چهار فضیلت این بهشت زمینی است که در کنار سه فضیلت دیگر یعنی حکمت، شجاعت و خویشتن داری نمود پیدا می کند. فلاسفه ای چون فارابی، خواجه نصیر الدین طوسی، سهروردی، ابن خلدون و ... کوشیده اند به توصیف آرمانی شهری ایده آل که در آن تحقق عدالت، رسیدن به حقیقت، طرح جامع آرمانی، برابری و برادری، شیوه های رستگاری خلایق، مفاهیم عقلانی تحقق بهشت زمینی و... پرداخته اند. شهر آرمانی اسلامی، کالبد و شکل ثابتی ندارد و متفکران اسلامی بیشتر ابعاد ذهنی شهر آرمانی را ارائه می کنند، آنان اصول قرآن، سنت، فطرت انسان را مد نظر قرار می دهند و بعدا کالبد با توجه به آن اصول و منطبق با شرایط زمانی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی به وجود خواهد آمد. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی سعی شده است با توجه به سیر اندیشه های آرمان شهری اسلامی و بررسی آن از دیدگاه فلاسفه مسلمان و بیان فضایل آن نسبت به مدینه های فاضله سکولار ها پرداخته شود

کلیدواژه‌ها:

آرمان شهر، فلاسفه مسلمان، فضایل

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-HIAP01-HIAP01_362.html
کد COI مقاله: HIAP01_362

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
استوار, هادی، ۱۳۹۳، نگاه فلاسفه مسلمان به آرمان شهر اسلامی، اولین کنگره بین المللی افق های جدید در معماری و شهرسازی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس دانشکده هنر و معماری، https://www.civilica.com/Paper-HIAP01-HIAP01_362.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (استوار, هادی، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (استوار، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آقا جعفری، هما، ۱۳۹۰، آرمان شهر از دیدگاه مکاتب و ...
  • مطلبی، مسعود، نادری، محمد مهدی، ۱۳۸۸، بررسی تطبیقی مفهوم آرمان ...
  • ملک زاده، محمد، ۱۳۸۶، دو هزار و پانصد سال در ...
  • علی آبادی، محمد، ۱۳۸۶، تصویری از آرمان شهر اسلامی، آدینه، ...
  • خسروی، غلام حسین، ویژگی های شهر اسلامی، مرکز مطالعات فرهنگی ...
  • احمدی، حسن، افرادی، کاظم، ۱۳۹۱، سیر تفکرات پیرامون مدینه فاضله ...
  • فارابی، ابونصر محمد، ۱۳۶۱، اندیشه های اهل مدینه فاضله، ترجمه ...
  • فارابی، ابونصر، ۱۳۷۹، سیاست مدینه، سید جعفر سجادی، سازمان چاپ ...
  • الفارابی، ابونصر، ۱۹۴۶، السیاسه مدینه، المقلب بمباری الموجودات حقه و ...
  • اذکایی، پرویز، ۱۳۶۴، دادشهر ابن سینا، نشریه چیستا، شماره ۲۳، ...
  • اصیل، حجت الله، ۱۳۸۱، آرمان شهر در اندیشه ایرانی، نی، ...
  • مکارم، محمد حسین، ۱۳۷۷، مدینه فاضله در متون اسلامی، مرکز ...
  • اخوان ارمکی، عباس علی، ۱۳۸۷، نگاهی تطبیقی به مدینه فاضله ...
  • فتوحی، فرهاد، مشرف، حسام الدین، فتوحی، زهرا، ،۱۳۹۲ بررسی آرمانشهر ...
  • حبیب، فرح، ۱۳۸۹، تحلیلی از عرصه های شهری در شیوه ...
  • مکارم، محمد حسین، ۱۳۷۷، مدینه فاضله در متون اسلامی، مرکز ...
  • ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، ۱۳۳۶، المقدمه، انتشارات علمی ...
  • طوسی، سید خلیل الرحمن، فلسفه سیاسی ملاصدرا و مارتین هایدگر، ... (مقاله ژورنالی)
  • مرندی، محمد رضا، ۱۳۸۲، بازگشت از اتوپیا، زمانه، شماره، ۹ ...
  • طاهری، اوالقاسم، ۱۳۷۴، تاریخ اندیشه سیاسی غرب، نشر قومی، ص۲۲ ...
  • شفیعی فر، محمد، ۱۳۷۸، درآمدی بر مبانی، فکری انقلاب اسلامی، ...
  • مرندی، محمد رضا، ۱۳۸۲، بازگشت از اتوپیا، زمانه، شماره، ۹ ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۳۷۰۵
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.