CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

تبدل زیبایی شناختی مفاهیم عرفانی به فرم معماری در بیان معمارانه عصر صفوی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۰ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۸۱ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: HIAP01_447
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۰۳.۸ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۰ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۰ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله تبدل زیبایی شناختی مفاهیم عرفانی به فرم معماری در بیان معمارانه عصر صفوی

  زینب بیات - دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس
    اصغر فهیمی فر - دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
  محمدصادق صادقی پور - دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده مقاله:

هنر را میتوان به مثابه جلوه گاه تمدن بشری و بازتابدهنده روح زمانه و عصاره زندگی مردمان، در هر دوره موردتأمل قرار داد. در این میانه معماری و شهرسازی به عنوان هنری که در طول تاریخ هم نخبه گرا بوده و هم به دلیل ماهیت کارکرد یاش عمیقاً مردمی است محل تأکید واقع می شود. ازسوی دیگر از آنجا که عصر صفوی را میتوان به کمال رسیدهترین دوره در هنر ایرا نزمین، به ویژه دوران پس از اسلام دانست که در آن گویی همههنرها به اوج خود نسبت به دورههای پیشین و پسین رسید هاند و به سیاق تفکر هگل می شود آن را با هنر یونان باستان قیاس نمود که پیام خود راچنان کامل بیان کرده و با عالم احساس چنان منطبق شده که دیگر نم یتوان امروز به آن کمال دست یافت، از این روی معماری و شهرسازی دوره صفویه در مقام تجسم روح زمانه و آینه فرهنگ ایرانی اسلامی که جان مایه آن عرفان است به طور خاص مسأله اصلی و موردکنکاش این مقاله استو تلاش می گردد با روش تحقیق تحلیلی- توصیفی ضمن اشاره به جهان رمزگانی معماری مقدس و شناسایی و رمزگشایی عناصر هنری این عرصه، پرده از رخ معناهای حاضر اما مستور در آن برکشیده و به حقیقت غایی آن ها یعنی فراهمآوردن فضای تعالی برای مخاطبان اثر ضمن نمایش حرکت توحیدی به جانب حق تعالی در سیر عرفان اسلامی دست یافت. حقیقتی که به مدد نور و نقوش و رنگ در قالب سردر و ایوان و محراب و گنبد و بهشت کوچک و زمینی چهارباغ تجلی یافته تا اسم دوران انسان عصر صفوی را الله گرداند. اسمی که بر همه شئونات زندگی انسان در آن دوره سایه افکنده و وی را در نوعی از حالوهوای عرفانی مستغرق م یگرداند. به این ترتیب غایت این هنر ارائه امر زیبای یشناختی صرف نیست بلکه ایجاد این حالوهوای عرفانی به مدد برساختن فضایی معمارانه ذیل اسم الله است

کلیدواژه‌ها:

معماری و شهرسازی صفوی، عرفان اسلامی، هنر اسلامی، مکتب اصفهان، اسم دوران

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-HIAP01-HIAP01_447.html
کد COI مقاله: HIAP01_447

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
بیات, زینب؛ اصغر فهیمی فر و محمدصادق صادقی پور، ۱۳۹۳، تبدل زیبایی شناختی مفاهیم عرفانی به فرم معماری در بیان معمارانه عصر صفوی، اولین کنگره بین المللی افق های جدید در معماری و شهرسازی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس دانشکده هنر و معماری، https://www.civilica.com/Paper-HIAP01-HIAP01_447.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (بیات, زینب؛ اصغر فهیمی فر و محمدصادق صادقی پور، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (بیات؛ فهیمی فر و صادقی پور، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • اینوود، مایکل. (۱۳۸۵). دانشنامه زیبایی‌شناسی (بخش هگل). ترجمه: منوچهر صانعی ...
  • بورکهارت، تیتوس. (۱۳۶۹. هنر اسلامی (زبان و بیان). ترجمه جلال ...
  • گدار، آندره. (۱۳۵۸) هنر ایران. ترجمه بهروز حبیبی. تهران: دانشگاه ...
  • معماریان، غلامحسین. (۱۳۸۷). سیری در مبانی نظری. تهران: سروش دانش. ...
  • اردلان، نادر . بختیار، لاله.(۱۳۸۰). حس وحدت، سنمت عرفانی در ...
  • فردید، احمد. (۱۳۸۷). دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان. چاپ دوم. ...
  • شایگان، داریوش. (۱۳۸۶). افسون‌زدگی جدید، هویت چهل تیکه و تفکر ...
  • اهری، زهرا. (۱۳۸۵). ژرف‌ساخت‌های طراحی شهر: مبانی شهرسازی مکتب اصفهان. ... (مقاله کنفرانسی)
  • هسته مرکزی هویت اسلامی - ایرانی درمعماری و شهرسازی ایران نمونه موردی: اصفهان، معماری دوران سلجوقیان و شهرسازی دوران صفویه [مقاله کنفرانسی]
  • بلخاری قهی، حسن. (۱۳۸۴). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. ...
  • حبیب، فرشته. (۱۳۸۸). تحلیلی از تعامل فرهنگ و کالبد شهر ...
  • صادقی‌پور، محمدصادق. (۱۳۹۳). بررسی امکان وقوع «رویداد حقیقت» در سینما ... (مقاله ژورنالی)
  • نجومیان، امیرعلی.(۱۳۸۷) تحلیل نشانه‌شناختی خانه‌های تاریخی کاشان. فصلنامه دانشگاه هنر، ... (مقاله ژورنالی)
  • بورکهارت، تیتوس. (۱۳۷۶). هنر مقدس (اصول و روش‌ها). ترجمه جلال ...
  • پاکزاد، جهانشاه.(۱۳۸۵). سیمای شهر، (آنچه کوین لینچ از آن می‌فهمید).فصلنامه ... (مقاله ژورنالی)
  • مددپور، محمد. (۱۳۷۴). تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی.تهران: موسسه ...
  • پیوند میان معماری و عرفان و هنر اسلامی بررسی نمادها و نشانه ها درمعماری ایران [مقاله کنفرانسی]
  • استیرلن، هانری.(۱۳۸۵). تفسیر نمادهای شیعی مسجد امام اصفهان به کمک ... (مقاله کنفرانسی)
  • اصفهان(ص۶۸-۶۱. فرهنگستان هنر، ۱۳۸۷ ...
  • اخوتی، محمدرضا(۱۳۸۵). سلسله مراتب در مکتب اصفهان. در مجموعه مقالات ... (مقاله کنفرانسی)
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۲۵۹۳۹
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.