تجلی باغسازی ایرانی در نگارگری مکتب هرات
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,314
فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
HIAP01_635
تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394
چکیده مقاله:
نگاره های باقی مانده از ادوار مختلف تاریخ ایران، میراث ارزشمندی هستند، چرا که شرایط روزگار خویش را به صورتی دقیق با حضور مردمان آن دوره بازگو می کنند. به گفته ی بسیاری از محققین، دوره ی تیموریان با اوج باغ آرایی و تزئینات مربوط به آن مصادف است. اما متأسفانهامروزه از هنر بی نظیر باغسازی اثری باقی نمانده است. در واقع سؤال اساسی این است که چگونه می توان به ویژگی های منحصر به فرد باغ سازی تیموریان رسید؟ هدف از این پژوهش بازسازی عناصر باغسازی آن دوره با تکیه بر هنر نگارگری مکتب هرات که همزمان با حکومت تیموریان است، می باشد. البته در بسیاری از موارد به منظور تصویرسازی بهتر باغ های تیموری از سفرنامهها هم استفاده شده که دارای توصیفاتی غنی می باشند.بهمنظور تحقق این هدف با استفاده از روش توصیفی تحلیلی ابتدا به هنر نگارگری و اهمیت باغ و طبیعت در نگاره ها پرداخته شده است. در -ادامه به نمادهای طبیعی که در نگارگری استفاده می شوند و حاوی معانی ویژه ای هستند، اشاره می شود. با توجه به وسعت تاریخی هنر نگارگری، به طور خاص نگارگری مکتب هرات که مربوط به دوره ی تیموریان است، بررسی شده است. سپس باغ سازی تیموری به روایت سفرنامه های موجود بیان شده و در نهایت نحوهی ترسیم عناصر مختلف باغ سازی این دوره در برخی از نگاره هایی که در آن ها باغ تصویر شده ، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمدرضا بمانیان
استاد گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
مریم علی گل زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری منظر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :