صور مختلف هنر اسلامی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 400

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP03_126

تاریخ نمایه سازی: 29 مهر 1396

چکیده مقاله:

تزیینات در معماری علی الخصوص معماری ایران، نقش به سزایی را ایفا می کند. در تزیینات معماری ایران زمین، هر نقشی متناسب با وام گیری ازطبیعت و محیط اطراف خود، بیانگر ارزشها و عقایدی نهفته شده بود که در نهایت از عقیده و آرمان حاکم بر فضای فکری جامعه حکایت داشت.نقوش اسلامی با تناسبات آهنگین وموزون خود همواره از وحدت به کثرت واز کثرت به وحدت روی می آورند.کثرت در اینجا چونان تجلی وحدتوابدیت است. بی تردید نقوش اسلیمی وخطایی جلوه ی تفکر شعری اسلامی است که از یک سر چشمه فیض گرفته اند. یکی از انواع این تزییناتنقوش هندسی است. نقوش هندسی با قدرتی که دارد آنچنان در هنر اسلامی جلوه می کند که مستقیما از آن نوع تفکر سرچشمه می گیرد. اینپژوهش با بررسینقوش هندسی ونقوش گیاهی به دنبال مطرح کردن چرایی استفاده از این نقوش در تزیینات به خصوص تزیینات مساجد درمعماری ایرانی اسلامی است. در این مقاله به دنبال معنای این تزیینات بوده و اینکه آیا نقوش هندسی وگیاهی تنها تقلیدی از طبیعت است یابهمفهوم ومعنایی در پس آن اندیشیده شده است.روش تحقیق به کار رفته دراین پژوهش به صورتی توصیفی- تحلیلی می باشد. مطالعات این پژوهش به صورت کتابخانه ای و بررسی مطالعات اسنادی و میدانی صورت گرفته است.

نویسندگان

محمد مهرکی زاده

هییت علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دزفول

بهناز صفرعلی نجار

مدرس دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دزفول

مهرناز فضلی

دانشجوی کارشناسی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دزفول