تزئین و تذکر در طرح لبه بام های شیب دار گرگان

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 883

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HONTAB02_033

تاریخ نمایه سازی: 10 شهریور 1393

چکیده مقاله:

یکی از عناصر کالبدی معماری گرگان ، لبه بیرونزده بامهای شیبدار آن است که "شیرسر" نامیده میشود. می دانیم که نگاه هنرمندمؤمن پیوسته از ظاهر به باطن سیر می کند و چنین منشی اثر او را نیز در بر می گیرد؛ به علاوه تکرار نقوش و حکاکی ها در این بخش ازبناهای گرگان نشاندهنده آن است که معماری کهن این سرزمین آن را پرداخته و چون مقصودهای ظاهری و باطنی را به بهترین نحوبرآورده، مکررا از آن بهره برده است. این مقاله در پی درک این مقاصد ظاهری و باطنی است. یعنی خواهیم پرسید؛ علت تکرار نقوش و حکها در این بخش از بناهای گرگان چیست؟ شأن این مکان به عنوان جایگاه ظهور تزئین چیست؟ ظاهر تزئینات شیرسر به چه باطنی رهنمون است؟ ضرورت این تحقیق از آن روست که در سالهای اخیر در غرب و به تبع آن در ایران، تزئین فاقد فایده ظاهری برای شأن دنیوی زندگی انسان، و در نتیجه زائد شمرده شده است. این مقاله با تعمق در موضوع، در پی آشکار کردن فایده باطنی تزئینات شیرسر است. برای این کار پس از اشاره به معماری و نقش معنا در آن، نمونههایی از آثار معماری گرگان را بررسی کردیم و درباره مکان ظهور تزئین،اشکال به کار رفته و معنای آن پرسیدهایم و با در نظر گرفتن زمینه اثر و نوع نگاه اهل گرگان به جهان، کوشیدیم که معنای پنهان شده دراثر را بخوانیم. در انتها مصادیقی از آثار را در تأیید نتایج عرضه می کنیم. از این راه خواهیم یافت که این تزئینات، میراثی است که از نوع نگاه اهل گرگان به جهان مایه گرفته و با هر بار نگریستن به آن تذکری قدسی و خاطره قومی این خطه را متذکر میشود. اهل خانه هر بار که سر بر میکنند، ذکری دریافت می کنند. ذکری که در جایگاهیمحترم، مکان نزول رحمت خداوندی، نشسته است.

نویسندگان

پگاه مردانی

کارشناس ارشد معماری، دانشگاه شهید بهشتی

نرگس صادقی

کارشناس ارشد معماری، دانشگاه شهید بهشتی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • د و مین هما یش ملی هنر تبرستا ن : ...
  • _ افرهنگ واژه‌های معماری سنتی ایران"، تهران: نشر کاوش پرداز. ...
  • بهشتی، سید محمد؛ 1389. "مسجد ایرانی، مکان معراج مومنین"، تهران: ...
  • نوربرگ شولتز، کریستین؛ 1383. "زینه‌ای از معماری، معنا و مکان"، ...
  • ضیاییان نوربخش، حمید؛ 1386." معماری ذکر، مدخلی بر معماری فطری ...
  • بهشتی، سید محمد؛ 1389. "مسجد ایرانی، مکان معراج مومنین"، مان: ...
  • مثنوی مولانا، تصحیح نیکلسن، دفتر دوم ابیات 971-971 ...
  • کوماراسوامی، آناندا؛1377. "سخنی در حکمت هنر ایرانی4، ترجمه مرداد قیومی ...
  • ندیمی، هادی؛ 1386."درس‌هایی از معماری سنتی ایران"، مجموعه گفتارهای اولین ...
  • شایگان، داریوش؛ 1392." بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی"، تهران: نشر ...
  • حس حضور،مطلوب ترین برایند ارتباطات انسان با محیط [مقاله ژورنالی]
  • حس حضور،مطلوب ترین برایند ارتباطات انسان با محیط [مقاله ژورنالی]
  • حس حضور،مطلوب ترین برایند ارتباطات انسان با محیط [مقاله ژورنالی]
  • ضیاییان نوربخش، حمید؛ 1386." معماری ذکر، مدخلی بر معماری فطری"، ...
  • اردلان نادر و لاله بختیار؛ 1381 ."حس وحدت، سنت عرفانی ...
  • مثنوی مولانا، تصحیح نیکلسن، دفتر دوم، ابیات 73-71 ...
  • حجت، مهدی؛1377. "فضا"، محله رواق، شماره 1، صفحه 25 ...
  • ندیمی، هادی؛ 1386."حقیقت نقش"، کلک دوست ؛ ده مقاله در ...
  • د و مین هما یش ملی هنر تبرستا ن : ...
  • نمایش کامل مراجع