حقیقت شهادت در آیه میثاق

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 496

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HSLCONF02_028

تاریخ نمایه سازی: 7 دی 1398

چکیده مقاله:

در آیه ی 172سوره ی اعراف از شهادت انسان در محضر خدای متعال در عالم میثاق سخن به میان آمده است. نظرات عالمان دینی از قرون ابتدایی تا معاصر، حول محور این آیه به ویژه حقیقت شهادت انسان به دو گروه اصلی دیدگاه ظاهری یا نظریه عالم ذر و دیدگاه باطنی تقسیم میشود. معتقدین به نظریه عالم ذر آیه را حمل بر تکوین مادی کرده اند و وجود عالم میثاق قبل از دنیا را بر مبنای روایات در این زمینه پذبرفته اند. اما دیدگاه باطنی خود شامل چند نظر است: فطرت، عقل و وحی، ملکوت، جبروت، عالم ارواح و دیدگاه طبیعت گرایانه. فرضیه ی مورد تایید در این نوشته، دیدگاه ملکوت -که توسط علامه طباطبایی ارائه شده- میباشد که نظریه ی فطرت را نیز در بطن خود جای داده است. روش ما در این پژوهش، استناد به ادله ی قرآنی و اندیشه ی برخی صاحبنظران با تکیه بر شواهد عقلانی میباشد. هدف از این تحقیق معرفت به ربوبیت پروردگار است که مقدمه اش عرفان نفس میباشد. با توجه به اینکه شهادت بر نفس از نوع علم حضوری است و موطن اخذ میثاق، رتبه غیبی وجود است، بنابراین معرفت به رب همواره و در هر شرایطی برای تمام انسانها میسر است، زیرا امکان فراموشی وجود ندارد و جای هیچ عذری باقی نیست. شناخت نفس و قلب به عنوان رتبه ی غیرمادی وجود، میتواند به قوت نظریه ملکوت بیفزاید و دلایلی بر اثبات فرض ما باشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

مریم نیکزادرهبر

کارشناسی ارشد معارف قرآن، دانشگاه خوارزمی